mediatvnews.gr

mediatvnews.gr
Μας βρίσκετε πλέον εδώ στο mediatvnews.gr

Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011

Ξεφουσκώνει και η αγορά του κυριακάτικου Τύπου


** Πίνακας κυκλοφοριών και διαφημιστικής δαπάνης
Της Αγγέλας Νταρζάνου
(αναδημοσίευση από τον Κόσμο του Επενδυτή)

Ξεφουσκώνει η αγορά του κυριακάτικου Τύπου ολοκληρώνοντας 20ετή κύκλο ανάπτυξης, βαλλόμενη και από την τρέχουσα κρίση, αλλά και από τη «μετατόπιση» της διαπλοκής από το πεδίο των δημοσίων έργων και των κρατικών προμηθειών στο πεδίο των θεσμικών «διευκολύνσεων». Όσο κλείνει η στρόφιγγα του δημοσίου χρήματος, στις επιχειρήσεις Τύπου όπως άλλωστε και σε όλες τις επιχειρήσεις, δίνεται η δυνατότητα «εξοικονόμησης δαπανών» μέσα από την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και τη δυνατότητα μείωσης των αμοιβών και των αποζημιώσεων.
Επίσης, το κλείσιμο της στρόφιγγας της κρατικής διαφήμισης κατά 40% περίπου το 2010 έναντι του προηγούμενου χρόνου, έχει πλήξει ιδιαίτερα τον Τύπο, αφού το μεγαλύτερο μέρος της κατευθυνόταν στις κυριακάτικες εφημερίδες.
Αν και σε σύγκριση με τον ημερήσιο Τύπο ο Κυριακάτικος και ο Εβδομαδιαίος συνεχίζει να αποτελεί «ναυαρχίδα» ή σε κάθε περίπτωση μπορεί ακόμη να διατηρεί την κερδοφορία του, τα στοιχεία δείχνουν σημαντικές πιέσεις: Χαμηλά διαφημιστικά έσοδα για χαμηλές πωλήσεις. Αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει το 2010, καθώς τα μεγέθη του μειώνονται δραματικά. Σε μια ήδη συρρικνωμένη αγορά το 2009, έρχεται μια επιπλέον συρρίκνωση το 2010. Τα διαφημιστικά κονδύλια που κατευθύνθηκαν στις κυριακάτικες εφημερίδες έχουν μειωθεί το 2010 κατά 10% σύμφωνα με τη Media Services, την ίδια ώρα που και οι πωλήσεις έχουν πέσει τον τελευταίο χρόνο κατά 22%, σύμφωνα με τα στοιχεία Ιανουαρίου- Νοεμβρίου των εκδοτών (ΕΙΗΕΑ).
Πηγές από τη διαφημιστική αγορά κάνουν λόγο για μείωση των τιμοκαταλόγων διαφήμισης κατά 40, 60, ακόμα και 70% και για «προσφορές» διαφημιστικών καταχωρήσεων που φτάνουν «στις 3 οι 2 δώρο»: οι εφημερίδες προσπαθούν να διαμορφώσουν ελκυστικά διαφημιστικά πακέτα για την προσέλκυση πελατών με σημαντικές εκπτώσεις και δωρεάν καταχωρήσεις ως μπόνους, χωρίς όμως αυτό να καταγράφεται ως απώλεια στη διαφημιστική δαπάνη, η οποία είναι ενδεικτική.



Για τον ίδιο λόγο δεν φαίνεται να έχει μεταβληθεί σημαντικά ο συνολικός όγκος της διαφήμισης που κατευθύνεται προς τον Κυριακάτικο Τύπο: (α) ο αριθμός των συνολικών διαφημιστικών καταχωρήσεων έχει μειωθεί από 24.000 το 2009 στις 20.000 το 2010 και (β) ο αριθμός των σελίδων έχει πέσει από τις 107 στις 103 χιλιάδες.
Η κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης μεταξύ των εφημερίδων, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται στα στοιχεία της Media Services, είναι πάνω- κάτω ανάλογη της κυκλοφορίας των εφημερίδων: το μερίδιό τους επί των πωλήσεων είναι ανάλογο με το μερίδιο τους από τη διαφημιστική δαπάνη (βλ. και Πίνακα). Παραφωνία αποτελούν οι εφημερίδες «Βραδυνή» με διαφημιστική απορρόφηση πολλαπλάσια από την εμβέλειά της: η διαφημιστική δαπάνη που απορροφά με πωλήσεις 2.270 φύλλα πλησιάζει αυτή της Espresso με 20.000 φύλλα. Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η «Χώρα» – για όσο διάστημα κυκλοφορούσε - που εμφανίζει τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη 1,13 εκατ. ευρώ, υψηλότερη και από τον «Αδέσμευτο» με πολλαπλάσια κυκλοφορία.
Παραφωνία, από την αντίθετη πλευρά αποτελεί ο «Ριζοσπάστης», ο οποίος παρά την κυκλοφορία του (2,6% των πωλήσεων του Κυριακάτικου Τύπου) έχει χαμηλή διαφημιστική απορρόφηση, μόλις 0,2% του διαφημιστικού τζίρου.



Δεν υπάρχουν σχόλια: