Από το Ποντίκι-media
Από τις εκκρεμότητες στις εκκαθαρίσεις, από την προσωρινή νομιμότητα σε αναμονή τακτοποίησης. Η νέα χρονιά φέρνει σαρωτικές αλλαγές για τον χώρο των ΜΜΕ. Τα μνημόνια σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο έχουν δημιουργήσει την πρώτη βάση για τις επερχόμενες ανακατατάξεις. Τα media έχασαν τα δυο προηγούμενα χρόνια περισσότερο από το 50% του ετήσιου τζίρου τους σε έσοδα. Κατακρημνίστηκαν σε αξιοπιστία εξαιτίας του σφιχτού εναγκαλισμού τους με την πολιτική των μνημονίων, ο αριθμός των εργαζομένων στο σύνολο των ΜΜΕ, εντύπων και ηλεκτρονικών, μειώθηκε από 30% ώς και 50%, οι αποδοχές σε ολόκληρη την πυραμίδα των media περικόπηκαν από 10% ώς και 80%. Τα Μέσα είναι έτοιμα για την επόμενη φάση λειτουργίας τους, η οποία φέρει και πάλι τη σφραγίδα του πολιτικού ελέγχου και την κυβερνητική εποπτεία. Σε επιχειρηματικό επίπεδο, η επόμενη μέρα για τα ΜΜΕ σφραγίζεται από τις τραπεζικές εξελίξεις, αν θα καταφέρουν τραπεζίτες και ιδιοκτήτες να... χρεώσουν τα υπέρογκα δάνεια σε μια «bad bank» προς εκκαθάριση των παλαιών «αμαρτιών». Και φυσικά από τον εσωτερικό μιντιακό πόλεμο επικράτησης του ισχυρότερου.
Εν αρχή η TV
Στον χώρο της ιδιωτικής τηλεόρασης το τοπίο παραμένει άναρχο, χωρίς κανόνες, χωρίς άδειες. Τα ιδιωτικά κανάλια πέρασαν από το καθεστώς της προσωρινής νομιμότητας της αναλογικής τηλεόρασης στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση με την εφαρμογή μιας απλής υπουργικής απόφασης του 2008. Οι χώρες της Ε.Ε. ολοκληρώνουν την ψηφιακή μετάβαση και η Ελλάδα ζητά παράταση ώς το 2014! Ανοιχτό μέχρι σήμερα παραμένει το ζήτημα της ψηφιακής τηλεοπτικής αδειοδότησης, για την οποία η κυβέρνηση δεσμεύθηκε στις Βρυξέλλες πως θα φέρει στη Βουλή νομοσχέδιο ώς τον Μάρτιο. Εστία σύγκρουσης και πολιτικής διαβούλευσης παραμένει ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών πανελλαδικής εμβέλειας, ο τρόπος διανομής των τηλεοπτικών συχνοτήτων, η δυνατότητα αδειοδότησης σε νέους τηλεοπτικούς παίκτες, χωρίς δηλαδή το κριτήριο της «παλαιότητας».
Μείζον θέμα στην τηλεόραση είναι η αναμενόμενη ρύθμιση του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης στο 20% της διαφημιστικής δαπάνης. Ο φόρος επανήλθε το 2010 από την κυβέρνηση Παπανδρέου, αλλά έκτοτε αναβάλλεται λόγω... κρίσης στη διαφημιστική αγορά. Πάγιο είναι το αίτημα των ιδιοκτητών της τηλεόρασης για πλήρη κατάργησή του. Ωστόσο δεν αποκλείεται η σχετική τροπολογία που θα κατατεθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο να μεταθέτει για μια ακόμη φορά την επιβολή του στη διαφήμιση της τηλεόρασης.
Το αγγελιόσημο στο προσκήνιο...
Ο νέος νόμος για τα ΜΜΕ, όπως υποστηρίζουν τα κυβερνητικά στελέχη του τομέα επικοινωνίας, θα αντιμετωπίσει όλα τα ανοιχτά ζητήματα των media. Η πρόθεση αφορά τις ρυθμίσεις για το Διαδίκτυο και τα ιντερνετικά Μέσα. Στο προσκήνιο βρίσκεται το αγγελιόσημο, στο παρασκήνιο όμως διαβουλεύονται σημαντικότερα θέματα, όπως ο χαρακτηρισμός των ιντερνετικών sites ως ειδησεογραφικών ή μη, η διανομή της κρατικής διαφήμισης, οι όροι λειτουργίας τους, η υποχρέωση απασχόλησης προσωπικού κ.ά. Ειδικότερα για το αγγελιόσημο ο αρμόδιος υφυπουργός των ΜΜΕ Σ. Κεδίκογλου ανήγγειλε στην ΕΣΗΕΑ πως θα δημιουργηθεί τριμερής επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών, η οποία θα συζητήσει το μέλλον του. Απαίτηση του ΣΕΒ παραμένει η κατάργησή του, χωρίς ωστόσο καμία πρόταση για την αντικατάστασή του, αφού το αγγελιόσημο αποτελεί στην ουσία την εργοδοτική εισφορά των επιχειρήσεων ΜΜΕ.
Από τις εκκρεμότητες στις εκκαθαρίσεις, από την προσωρινή νομιμότητα σε αναμονή τακτοποίησης. Η νέα χρονιά φέρνει σαρωτικές αλλαγές για τον χώρο των ΜΜΕ. Τα μνημόνια σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο έχουν δημιουργήσει την πρώτη βάση για τις επερχόμενες ανακατατάξεις. Τα media έχασαν τα δυο προηγούμενα χρόνια περισσότερο από το 50% του ετήσιου τζίρου τους σε έσοδα. Κατακρημνίστηκαν σε αξιοπιστία εξαιτίας του σφιχτού εναγκαλισμού τους με την πολιτική των μνημονίων, ο αριθμός των εργαζομένων στο σύνολο των ΜΜΕ, εντύπων και ηλεκτρονικών, μειώθηκε από 30% ώς και 50%, οι αποδοχές σε ολόκληρη την πυραμίδα των media περικόπηκαν από 10% ώς και 80%. Τα Μέσα είναι έτοιμα για την επόμενη φάση λειτουργίας τους, η οποία φέρει και πάλι τη σφραγίδα του πολιτικού ελέγχου και την κυβερνητική εποπτεία. Σε επιχειρηματικό επίπεδο, η επόμενη μέρα για τα ΜΜΕ σφραγίζεται από τις τραπεζικές εξελίξεις, αν θα καταφέρουν τραπεζίτες και ιδιοκτήτες να... χρεώσουν τα υπέρογκα δάνεια σε μια «bad bank» προς εκκαθάριση των παλαιών «αμαρτιών». Και φυσικά από τον εσωτερικό μιντιακό πόλεμο επικράτησης του ισχυρότερου.
Εν αρχή η TV
Στον χώρο της ιδιωτικής τηλεόρασης το τοπίο παραμένει άναρχο, χωρίς κανόνες, χωρίς άδειες. Τα ιδιωτικά κανάλια πέρασαν από το καθεστώς της προσωρινής νομιμότητας της αναλογικής τηλεόρασης στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση με την εφαρμογή μιας απλής υπουργικής απόφασης του 2008. Οι χώρες της Ε.Ε. ολοκληρώνουν την ψηφιακή μετάβαση και η Ελλάδα ζητά παράταση ώς το 2014! Ανοιχτό μέχρι σήμερα παραμένει το ζήτημα της ψηφιακής τηλεοπτικής αδειοδότησης, για την οποία η κυβέρνηση δεσμεύθηκε στις Βρυξέλλες πως θα φέρει στη Βουλή νομοσχέδιο ώς τον Μάρτιο. Εστία σύγκρουσης και πολιτικής διαβούλευσης παραμένει ο αριθμός των τηλεοπτικών αδειών πανελλαδικής εμβέλειας, ο τρόπος διανομής των τηλεοπτικών συχνοτήτων, η δυνατότητα αδειοδότησης σε νέους τηλεοπτικούς παίκτες, χωρίς δηλαδή το κριτήριο της «παλαιότητας».
Μείζον θέμα στην τηλεόραση είναι η αναμενόμενη ρύθμιση του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης στο 20% της διαφημιστικής δαπάνης. Ο φόρος επανήλθε το 2010 από την κυβέρνηση Παπανδρέου, αλλά έκτοτε αναβάλλεται λόγω... κρίσης στη διαφημιστική αγορά. Πάγιο είναι το αίτημα των ιδιοκτητών της τηλεόρασης για πλήρη κατάργησή του. Ωστόσο δεν αποκλείεται η σχετική τροπολογία που θα κατατεθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο να μεταθέτει για μια ακόμη φορά την επιβολή του στη διαφήμιση της τηλεόρασης.
Το αγγελιόσημο στο προσκήνιο...
Ο νέος νόμος για τα ΜΜΕ, όπως υποστηρίζουν τα κυβερνητικά στελέχη του τομέα επικοινωνίας, θα αντιμετωπίσει όλα τα ανοιχτά ζητήματα των media. Η πρόθεση αφορά τις ρυθμίσεις για το Διαδίκτυο και τα ιντερνετικά Μέσα. Στο προσκήνιο βρίσκεται το αγγελιόσημο, στο παρασκήνιο όμως διαβουλεύονται σημαντικότερα θέματα, όπως ο χαρακτηρισμός των ιντερνετικών sites ως ειδησεογραφικών ή μη, η διανομή της κρατικής διαφήμισης, οι όροι λειτουργίας τους, η υποχρέωση απασχόλησης προσωπικού κ.ά. Ειδικότερα για το αγγελιόσημο ο αρμόδιος υφυπουργός των ΜΜΕ Σ. Κεδίκογλου ανήγγειλε στην ΕΣΗΕΑ πως θα δημιουργηθεί τριμερής επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών, η οποία θα συζητήσει το μέλλον του. Απαίτηση του ΣΕΒ παραμένει η κατάργησή του, χωρίς ωστόσο καμία πρόταση για την αντικατάστασή του, αφού το αγγελιόσημο αποτελεί στην ουσία την εργοδοτική εισφορά των επιχειρήσεων ΜΜΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου