Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον ότι την Πέμπτη λίγες μόνο ώρες μετά την επίθεση των αστυνομικών δυνάμεων στην Ακρόπολη, στη Βουλή διεξήχθη η διαβούλευση που οργάνωσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ για τα ΜΜΕ. Και όπως διαβάσαμε στο ρεπορτάζ της Αυγής" την επόμενη μέρα ήταν όλα τα σωματεία εκεί μιλώντας για τα προβλήματα των Μέσων και των εργαζομένων. Ενδιαφέρουσα η πρωτοβουλία του κόμματος και θα είχε νόημα να δώσει στη δημοσιότητα τα πλήρη πρακτικά.
Αναδημοσιεύουμε από την "Αυγή" τα δυο ρεπορτάζ της συνάντησης.
SOS από σωματεία και φορείς του Τύπου
Το ζοφερό τοπίο που επικρατεί σήμερα στον χώρο των ΜΜΕ κατέγραψαν εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων και άλλων φορέων που συμμετείχαν στη συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ για τα ΜΜΕ. Ορισμένοι από αυτούς κατέθεσαν και τις προτάσεις τους. Όπως είπε και ο Βασίλης Μουλόπουλος, το Μνημόνιο ήδη εφαρμόζεται στον Τύπο.
Ο Σταμάτης Νικολόπουλος (ΠΟΕΣΥ) της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών σημείωσε την εργασιακή ζούγκλα που διαμορφώνεται στο Διαδίκτυο και ζήτησε από κόμματα και υποψήφιους να δεσμευθούν για το πώς αντιλαμβάνονται τα δημοτικά ΜΜΕ.
Ο Πάνος Σόμπολος, πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ, πρότεινε η κυβέρνηση να πάρει γενναίες αποφάσεις, όπως στη Γαλλία, να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις ΜΜΕ με ρήτρα για την απασχόληση και να επεκταθούν τα μέτρα για την ανεργία του ΟΑΕΔ και στους δημοσιογράφους, που αριθμούν σήμερα 600 ανέργους.
Ο γενικός γραμματέας της ΕΣΗΕΑ Αντώνης Νταβανέλος αναφέρθηκε στον ενεργά προπαγανδιστικό ρόλο των ΜΜΕ ώστε να περάσει το Μνημόνιο, μάλιστα με τρόπους που αποκρύπτουν ή διαστρεβλώνουν τα πραγματικά γεγονότα.
Ο Μάρκος Γκανάς της Ένωσης Προσωπικού (ΕΠΗΕΑ) είπε ότι πρέπει να βρεθούν νέοι αποτελεσματικότεροι τρόποι για να υπερασπιστούν οι εργαζόμενοι τα δικαιώματά τους ή τις διεκδικήσεις τους.
Μέλος της εργασιακής επιτροπής του ΔΟΛ, ο Σταμάτης Προτολάτης, μίλησε για τον αγώνα των εργαζομένων το τελευταίο διάστημα, μετά από δεκάδες απολύσεις.
Η πρόεδρος του ΕΔΟΕΑΠ, αυτοδιαχειριζόμενου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης του Τύπου, Ελένη Σπανοπούλου υπογράμμισε ότι είναι λάθος να πιστεύει η κοινωνία ότι οι δημοσιογράφοι ευνοούνται από το ασφαλιστικό ή εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις που ισχύουν για όλους.
Η Μαρία Φραγκιαδάκη εκ μέρους της ΠΟΣΠΕΡΤ αναφέρθηκε στις απολύσεις των ιδιωτικών καναλιών, ιδίως τεχνικού προσωπικού, λόγω της δωρεάν προσφοράς έτοιμου οπτικοακουστικού υλικού από την ΕΡΤ, την οποία πληρώνουν οι έλληνες πολίτες.
Ο πρόεδρος των εργαζομένων στον περιοδικό Τύπο (ΕΣΠΗΤ) Γιάννης Πλαχούρης υπογράμμισε ότι πρέπει άμεσα να ρυθμιστούν οι εργασιακές σχέσεις στο Ίντερνετ.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Προσωπικού Εφημερίδων Θεσσαλονίκης Γιώργος Τζάγιας δήλωσε ότι δέχθηκε καταγγελίες εργαζομένων στο Μακεδονικό Πρακτορείο, ότι ερωτώνται για τυχόν μετατάξεις. Έχουν πρόθεση να το καταργήσουν;
Ο Μάριος Λώλος από την Ένωση Φωτορεπόρτερ κατήγγειλε συχνά κρούσματα αστυνομικής αυθαιρεσίας και ξυλοδαρμούς. Σημείωσε επίσης την αλλαγή του πλαισίου εργασίας από την είσοδο του Ίντερνετ και τη δωρεάν διάθεση φωτογραφικού υλικού από ερασιτέχνες.
Ο Δημήτρης Καμαρινόπουλος, πρόεδρος των τεχνικών ραδιοφωνίας, υπογράμμισε τη δύναμη των εργαζομένων εάν είναι αλληλέγγυοι και την ευθύνη των συνδικάτων που αδρανούν συστηματικά.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφημεριδοπωλών Αθήνας Δημήτρης Αναστασόπουλος σημείωσε ότι έχουν πρόβλημα με τους εκδότες και με τα πρακτορεία, τα οποία ανήκουν επίσης στους εκδότες.
Η Φανή Πετραλιά, μέλος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ, τόνισε την ανάγκη στήριξης της δημόσιας τηλεόρασης ως αντίβαρο στα ιδιωτικά κανάλια.
Ο Θοδωρής Μανουσάκης, γραμματέας της Ένωσης Τεχνικών Ιδιωτικών Καναλιών, είπε ότι τα 5 μεγάλα ιδιωτικά κανάλια είχαν απίστευτα κέρδη επί σειρά ετών. Προτιμούν να προσλαμβάνουν ανειδίκευτους ως τεχνικούς για να τους αμείβουν λιγότερο. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους, αλλά δημιουργία καρτέλ.
Η δημοσιογράφος Λένα Δουκίδου τόνισε την αλλαγή που θα επέλθει στο δημοσιογραφικό επάγγελμα από την είσοδο των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Η Μαρία Λούκα εκ μέρους των νέων δημοσιογράφων μίλησε για την πρακτική της αμισθί εργασίας, στη συνέχεια τα "μαύρα" και μετά στο μπλοκάκι που περιμένει τους νεοεισερχόμενους στον χώρο, που δεν δέχεται και η ΕΣΗΕΑ ως μέλη της.
Α.Γ.Ν.
Οι εργολάβοι χρησιμοποίησαν τα ΜΜΕ και τώρα τα κλείνουν
Της Α. Νταρζάνου
(αναδημοσίευση από Αυγή, Παρασκευή 15 Οκτωβρίου)
Στις σημερινές συνθήκες γενικευμένης κρίσης, οι εξελίξεις στον χώρο των ΜΜΕ αναμένονται ραγδαίες και θα επηρεάσουν τόσο την ποιότητα της ενημέρωσης όσο και τη σχέση των ΜΜΕ με το πολιτικό σύστημα. Σε αυτή την κρίσιμη καμπή, η διαβούλευση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ χθές, για τις εξελίξεις στον χώρο των ΜΜΕ και τον ρόλο τους στις σύγχρονες κοινωνίες, έχει στόχο να φέρει σε επαφή απόψεις που διαμορφώνονται κάτω από ποικίλες οπτικές γωνίες, αλλά και να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ στα ζητήματα των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας.
Ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Αλέξης Τσίπρας, ανοίγοντας τον διάλογο έθεσε τρεις ξεχωριστούς άξονες:
Α. Την επιχειρηματική κρίση στον χώρο των ΜΜΕ
Είναι από τους πρώτους κλάδους στους οποίους εκδηλώνονται τα φαινόμενα της κρίσης, καθώς η πίτα μικραίνει και συνεπώς μικραίνει το κομμάτι του δημόσιου χρήματος που μπορεί να διεκδικηθεί.
Πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, υπήρξαν στον χώρο των ΜΜΕ φαινόμενα γιγαντισμού, που οφείλονται στη σχέση του εκδοτικού χώρου με το πολιτικό σύστημα: η αθρόα χρηματοδότηση μέσω της κρατικής διαφήμισης είναι ένα μικρό μέρος. Η συντήρηση όμως πανάκριβων και εξαιρετικά δαπανηρών Μέσων προϋπέθετε όφελος σε άλλους τομείς. Στα δημόσια έργα, στις προμήθειες, στη νομή των κονδυλίων και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, στην απρόσκοπτη προώθηση κάθε είδους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Αυτή η κατάσταση δημιούργησε τους όρους κρίσης στην ενημέρωση, η οποία υποτάχθηκε σε μεγάλο βαθμό στο εκδοτικό συμφέρον: τι προβάλλεται και τι αποκρύπτεται, ποιες απόψεις και ποια πρόσωπα προωθούνται ή στήνονται στον τοίχο, ποια μέτωπα ανοίγουν και ποια κλείνουν, καθορίστηκε πλήρως από τα εκδοτικά συμφέροντα και όχι από την ελεύθερη άποψη του δημοσιογράφου. Η κατάσταση αυτή έθιξε σοβαρά τη σχέση των ΜΜΕ με το κοινό τους, που άρχισε να τα προσεγγίζει ως εμπορικό προϊόν και μέσο ψυχαγωγίας λόγω των DVD.
Β. Το εργασιακό πρόβλημα
Σε όλα τα μεγάλα συγκροτήματα Τύπου εκδηλώθηκε ήδη εργοδοτική πρόθεση για απολύσεις προσωπικού. Οι ρυθμίσεις που προωθούνται από την τρόικα για κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, ελεύθερες απολύσεις και μείωση των αποζημιώσεων, βοηθούν την εργοδοσία να ισοσκελίσει τις απώλειες εσόδων, πιέζοντας τον αδύναμο κρίκο: τους εργαζόμενους.
Είναι απαράδεκτο, Όμιλοι επιχειρήσεων που εξασφάλισαν στο παρελθόν τεράστια κερδοφορία και τεράστια περιθώρια ρευστότητας, να καταφεύγουν σήμερα με τέτοια ευκολία στη λύση των απολύσεων. Αυτός που αποκόμισε τα κέρδη στο παρελθόν, οφείλει να καταβάλει κατ' αναλογία και το κόστος της κρίσης.
Ως αριστερά είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε και την τελευταία θέση εργασίας, γιατί αν δεν υπάρξει αντίσταση, οι απολύσεις θα εξελιχθούν σε χιονοστιβάδα.
Πρέπει να αλλάξουν οι συσχετισμοί ανάμεσα στην εργασία και το κεφάλαιο. Όμως αν δεν εκδηλωθεί η αντίσταση και η αλληλεγγύη μέσα στους χώρους δουλειάς, λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν απ' έξω.
Από τη δική μας πλευρά διαμορφώνουμε ήδη ένα πλαίσιο προτάσεων για την προστασία των εργαζομένων στον χώρο των ΜΜΕ. Βασικός του άξονας είναι να υπάρξει ρήτρα απασχόλησης σε όλες τις μορφές χρηματοδότησης: στην κρατική διαφήμιση, την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα, τη δημοσίευση ισολογισμών.
Γ. Την απαξίωση της ενημέρωσης και της δημοσιογραφίας
Τα ΜΜΕ οφείλουν να ενημερώνουν σεβόμενα τους κανόνες μεταξύ των εμπλεκομένων:
* Μεταξύ δημοσιογράφων και κοινού: κανόνες δεοντολογίας.
* Μεταξύ δημοσιογράφων και επιχειρηματιών: κανόνες επαγγελματικής αξιοπρέπειας.
* Μεταξύ επιχειρηματιών και κράτους: κανόνες διαφάνειας.
Είναι δύσκολες εποχές για τέτοια ζητήματα, όταν το διακύβευμα είναι η επιβίωση. Όμως ακριβώς τώρα είναι που πρέπει να επιμείνουμε σε αυτά.
- Γιατί η κοινή γνώμη χρειάζεται αυτή τη στιγμή ενημέρωση και όχι χειραγώγηση.
- Γιατί θεωρούμε ότι χωρίς στοιχειώδη επαγγελματική ασφάλεια και εργασιακή αξιοπρέπεια, ο δημοσιογράφος είναι έρμαιο.
- Γιατί η επιβολή όρων και κανόνων διαφάνειας, μπορεί να δημιουργήσει προϋποθέσεις για ένα νέο τοπίο στον χώρο την ενημέρωσης:
Στη διαμόρφωση ενός χώρου ενημέρωσης, που θα πουλάει το περιεχόμενό του και όχι τη σχέση του με κέντρα εξουσίας και κατεστημένα συμφέροντα. Πιστεύουμε ότι με τη συμμετοχή και τον αγώνα των ίδιων των εργαζομένων, κάτι τέτοιο είναι εφικτό.
Το ζήτημα της κρίσης στον χώρο των ΜΜΕ και του Τύπου απαιτεί σήμερα άμεσες και δυναμικές παρεμβάσεις τόσο στο θεσμικό επίπεδο, όσο και στη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων.α
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου