Της Αγγέλας Νταρζάνου
(αναδημοσίευση από τον Κόσμο του Επενδυτή, 18 Σεπτεμβρίου)
Πολύς λόγος το τελευταίο διάστημα για τα 'newsroom' ή τα 'desk' που συζητιούνται σε Ομίλους ΜΜΕ που διατηρούν περισσότερα του ενός ενημερωτικά μέσα: εφημερίδες, ειδησεογραφικά ραδιόφωνα, ηλεκτρονικές εκδόσεις. Στόχος των εκδοτών, όχι μόνο η μείωση του κόστους -κυρίως μέσω απολύσεων συντακτικού προσωπικού- αλλά και η αύξηση των πηγών εσόδων, μέσω της αξιοποίησης εφαρμογών ενημέρωσης στο internet και την κινητή τηλεφωνία.
Η ιδέα των εγχώριων εκδοτών προέρχεται από τη διεθνή εμπειρία μεγάλων εκδοτικών οργανισμών, οι οποίοι επανασχεδιάζουν αυτό το διάστημα τις στρατηγικές τους για τα newsroom και τα multimedia, προκειμένου να απαντήσουν στο πιο προκλητικό ερώτημα σήμερα: τη νέα “οικονομία του περιεχομένου”. Ορισμένες από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις έρχονται από μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα όπως οι New York Times και η Washington Post των ΗΠΑ και το γερμανικό Bild Gruppe, που πειραματίζονται στις νέες τάσεις, σε μικρά ή μεγάλα newsrooms.
Η νέα οργάνωση της δημοσιογραφικής εργασίας, όπως φάνηκε και από τις τοποθετήσεις τους στην τελευταία συνάντηση κορυφής στο Λονδίνο της WAN- IFRA (World Association of Newspapers and New Publishers), δείχνει:
(α) ανάγκη για ευελιξία, έως ότου βρεθεί σε κάθε εκδοτική επιχείρηση το πιο λειτουργικό σχήμα newsroom
(β) ανάγκη για συμμετοχή των δημοσιογράφων στις προσπάθειες προώθησης του περιεχομένου και στην επαφή με τους αναγνώστες
(γ) την ανάγκη εκπαίδευσης των δημοσιογράφων στο νέο ηλεκτρονικό περιβάλλον. Π.χ.για τη χρήση λέξεων- κλειδιών στα κείμενα και τους τίτλους, για τον τρόπο γραφής ενός κειμένου για κινητή τηλεφωνία κ.ά.
Την εμπειρία τους κατέθεσαν εκδότες και διευθύνοντες σύμβουλοι από τις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου:
* Πειραματισμός με περιεχόμενο επί πληρωμή από τους N.Y.Times. Η εφημερίδα πρόκειται να εγκαταστήσει στις αρχές του 2011 ένα σύστημα μέτρησης, όσο οι αναγνώστες των ιστοσελίδων της θα έχουν κάθε μήνα ελεύθερη πρόσβαση και στη συνέχεια θα κληθούν να πληρώνουν για τις υπηρεσίες που καταναλώνουν.
Όπως λέει ο πρόεδρος του Δ.Σ. και εκδότης, A. Sulzberger Jr., η τακτική αυτή έχει το πλεονέκτημα να αφήνει τα εκατομμύρια των αναγνωστών να έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της εφημερίδας και όσοι από αυτούς κάνουν συστηματική χρήση, να χρεώνονται. Ωστόσο, δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί η τιμολογιακή πολιτική. Ο ίδιος τονίζει την ανάγκη για ευελιξία: εάν ανακαλύψουμε ότι δοκιμάσαμε μια συνταγή που δεν δουλεύει, την αλλάζουμε, λέει. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποτύχαμε, αλλά ότι είμαστε πρόθυμοι να προσαρμοστούμε και να διδαχθούμε.
* Ενοποίηση των 'newsrooms' που “δεσμεύουν” τον αναγνώστη και τον δημοσιογράφο, από την Washington Post. Πρόσφατη είναι η ενοποίηση των λειτουργιών της εφημερίδας και της ηλεκτρονικής έκδοσης σε ένα κοινό 'newsroom', που οδήγησε σε καλύτερη παρακολούθηση της ανταπόκρισης του κοινού στα δημοσιεύματα.
Όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος R. Narisetti, στην αρχή, μόνο 5 άνθρωποι στον Όμιλο είχαν τη δυνατότητα να ενημερώνονται- και μόνο για τον αριθμό των επισκέψεων στην ηλεκτρονική έκδοση. Σήμερα, 120 εργαζόμενοι ενημερώνονται για 46 ειδών διαφορετικά στατιστικά στοιχεία που αφορούν την κίνηση της ηλεκτρονικής έκδοσης. Η εκπαίδευση όλων των δημοσιογράφων για μεθόδους που διασφαλίζουν ότι το περιεχόμενο θα πλασάρεται ψηλά στις μηχανές αναζήτησης γίνεται σε όλους. Ένας εξειδικευμένος υπεύθυνος ύλης (search and traffic editor) εκπαιδεύει τους ρεπόρτερ/ δημοσιογράφους. Αυτή η τακτική έχει βοηθήσει στην αύξηση των μοναδικών επισκεπτών κατά 17% τους επτά πρώτους μήνες του 2010 σε σύγκριση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο.
* Αξία στο περιεχόμενο, στον ψηφιακό κόσμο και στην κινητή τηλεφωνία από την Bild. Ο διευθυντής A. Wiele πιστεύει ότι το ipad της Apple μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα έντυπα για να αντλήσουν έσοδα για ψηφιακό περιεχόμενο και διαφήμιση. “Νομίζω ότι πρέπει να ευχαριστήσουμε την Apple που δημιούργησε ένα τόσο απλό σύστημα του ενός κλικ, που χρεώνει το περιεχόμενο, είτε στο iTunes, είτε στο iPhone, είτε στο iPad. Πρέπει να μάθουμε από αυτό και να αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα”, υποστηρίζει. Η Bild, η μεγαλύτερη εφημερίδα στην Ευρώπη, έχει ενισχύσει την ψηφιακή της παρουσία τα τελευταία πέντε χρόνια, υιοθετώντας τον φιλόδοξο στόχο να συγκεντρώνει το 50% των εσόδων της από ψηφιακές ενέργειες. Και σήμερα έχει φτάσει στη μέση.
1 σχόλιο:
Εγώ θα μείνω στο δεύτερο συμπέρασμα της WAN-IFRA "ανάγκη για συμμετοχή των δημοσιογράφων στις προσπάθειες προώθησης του περιεχομένου και στην επαφή με τους αναγνώστες".
Μια πιθανή μετάφραση: "καλό θα είναι ο συντάκτης να ενθαρρύνει και να συμμετέχει ενεργά στον διάλογο που αναπτύσσεται κάτω από το άρθρο του."
Η επεξήγηση: "το κείμενο πλέον είναι και τυπικά η αφορμή για συζήτηση με τους αναγνώστες".
Δημοσίευση σχολίου