Η εξέλιξη της διαφημιστικής δαπάνης στους τηλεοπτικούς σταθμούς 2000-2012 |
(αναδημοσίευση από Αυγή της Κυριακής)
Σε δραματικά χαμηλά επίπεδα βρίσκονται τα έσοδα των τηλεοπτικών καναλιών από διαφήμιση, τον βασικό πόρο χρηματοδότησής τους. Ήδη, το 2012 αναμένεται συνολική διαφημιστική απορρόφηση μειωμένη κατά 60% σε σχέση με το "χρυσό" 2007, που φέρνει την τηλεοπτική αγορά πίσω, σε επίπεδα της δεκαετίας του '90.
Ήδη σήμερα η τηλεοπτική αγορά μετράει 5 χρόνια ύφεσης, εκ των οποίων τα δύο τελευταία με δραματικές επιπτώσεις στις τηλεοπτικές επιχειρήσεις.
Η βουτιά της διαφημιστικής τους απορρόφησης έχει επιπτώσεις στο πρόγραμμά τους, που είναι εμφανείς εδώ και δύο χρόνια: δραματικός περιορισμός της μυθοπλασίας, σχεδόν μηδενική ελληνική παραγωγή ψυχαγωγικού προγράμματος, ταινίες β' διαλογής ή αρχαίες, κόψιμο των δημοσιογραφικών εκπομπών έρευνας, περιορισμός των ανταποκριτών στους απολύτως απαραίτητους, ερασιτεχνικές συνδέσεις μέσω skype.
Η συρρίκνωση της παραγωγής έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο τη διάλυση των ανεξάρτητων παραγωγών οπτικοακουστικών έργων, ενός ολόκληρου επαγγελματικού χώρου που περιλαμβάνει από ηθοποιούς σκηνοθέτες, σεναριογράφους, μέχρι κάμεραμαν και μοντάζ. Έχει ωςς αποτέλεσμα επίσης την προβολή τηλεοπτικών σκουπιδιών πάσης φύσεως, με το σκεπτικό ότι κοστίζουν φθηνά (από τα τούρκια σήριαλ μέχρι εκπομπές για τη ζωή των εγχώριων μπατιρο-σελέμπριτις), αλλά και την άνθιση τηλεπαιχνιδιών τζόγου τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Ότι ο Όμιλος Κυριακού συνεχίζει να προβάλλει παράνομα τηλεπαιχνίδια από τον ΑΝΤ-1 και το Μακεδονία TV, παρά την καμπάνα των 700.000 ευρώ που του επέβαλλε το ΕΣΡ προ ημερών, δείχνει ότι (α) για κάποιο λόγο έχει τη βεβαιότητα ότι δεν πρόκειται να πληρώσει και (β) έχει πραγματικά υψηλότατα έσοδα από το τηλεπαιχνίδι, που συμπληρώνουν στα πενιχρά διαφημιστικά του έσοδα.
Σύμφωνα με τον πίνακα Διαφημιστικής Απορρόφησης των καναλιών που δημοσίευσε ο Δ.Κορδεράς στο περιοδικό Marketing Week, τα έσοδα των καναλιών αναμένονται στα 265 εκ. ευρώ το 2012, μειωμένα κατά 370 εκ. ευρώ σε σχέση με το 2007 που ήταν η πιο κερδοφόρα χρονιά. Την ίδια ώρα τα χρέη στις τράπεζες και σε προμηθευτές συσσωρεύονται, ενώ και τα ετήσια ελλείμματα δύσκολα περιορίζονται όσο ο κύκλος εργασιών βαίνει συνεχώς μειούμενος.
Γίνεται έτσι εξαιρετικά αμφίβολο εάν το τηλεοπτικό τοπίο θα παραμείνει το ίδιο το 2013. Θα καταφέρουν να επιβιώσουν και με ποιους όρους οι τηλεοπτικοί σταθμοί; Οι επιλογές που έχουν δεν είναι πολλές: είτε θα ενισχυθούν από τους ιδιοκτήτες τους, είτε θα συγχωνευθούν, όπoυ υπάρχουν οι προϋποθέσεις, είτε θα αναγκαστούν πάρουν το δρόμο του ALTER.
Η βουτιά της διαφημιστικής τους απορρόφησης έχει επιπτώσεις στο πρόγραμμά τους, που είναι εμφανείς εδώ και δύο χρόνια: δραματικός περιορισμός της μυθοπλασίας, σχεδόν μηδενική ελληνική παραγωγή ψυχαγωγικού προγράμματος, ταινίες β' διαλογής ή αρχαίες, κόψιμο των δημοσιογραφικών εκπομπών έρευνας, περιορισμός των ανταποκριτών στους απολύτως απαραίτητους, ερασιτεχνικές συνδέσεις μέσω skype.
Η συρρίκνωση της παραγωγής έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο τη διάλυση των ανεξάρτητων παραγωγών οπτικοακουστικών έργων, ενός ολόκληρου επαγγελματικού χώρου που περιλαμβάνει από ηθοποιούς σκηνοθέτες, σεναριογράφους, μέχρι κάμεραμαν και μοντάζ. Έχει ωςς αποτέλεσμα επίσης την προβολή τηλεοπτικών σκουπιδιών πάσης φύσεως, με το σκεπτικό ότι κοστίζουν φθηνά (από τα τούρκια σήριαλ μέχρι εκπομπές για τη ζωή των εγχώριων μπατιρο-σελέμπριτις), αλλά και την άνθιση τηλεπαιχνιδιών τζόγου τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Ότι ο Όμιλος Κυριακού συνεχίζει να προβάλλει παράνομα τηλεπαιχνίδια από τον ΑΝΤ-1 και το Μακεδονία TV, παρά την καμπάνα των 700.000 ευρώ που του επέβαλλε το ΕΣΡ προ ημερών, δείχνει ότι (α) για κάποιο λόγο έχει τη βεβαιότητα ότι δεν πρόκειται να πληρώσει και (β) έχει πραγματικά υψηλότατα έσοδα από το τηλεπαιχνίδι, που συμπληρώνουν στα πενιχρά διαφημιστικά του έσοδα.
Σύμφωνα με τον πίνακα Διαφημιστικής Απορρόφησης των καναλιών που δημοσίευσε ο Δ.Κορδεράς στο περιοδικό Marketing Week, τα έσοδα των καναλιών αναμένονται στα 265 εκ. ευρώ το 2012, μειωμένα κατά 370 εκ. ευρώ σε σχέση με το 2007 που ήταν η πιο κερδοφόρα χρονιά. Την ίδια ώρα τα χρέη στις τράπεζες και σε προμηθευτές συσσωρεύονται, ενώ και τα ετήσια ελλείμματα δύσκολα περιορίζονται όσο ο κύκλος εργασιών βαίνει συνεχώς μειούμενος.
Γίνεται έτσι εξαιρετικά αμφίβολο εάν το τηλεοπτικό τοπίο θα παραμείνει το ίδιο το 2013. Θα καταφέρουν να επιβιώσουν και με ποιους όρους οι τηλεοπτικοί σταθμοί; Οι επιλογές που έχουν δεν είναι πολλές: είτε θα ενισχυθούν από τους ιδιοκτήτες τους, είτε θα συγχωνευθούν, όπoυ υπάρχουν οι προϋποθέσεις, είτε θα αναγκαστούν πάρουν το δρόμο του ALTER.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου