Ανασφάλεια, αβεβαιότητα, αδυναμία πρόβλεψης, ρευστότητα.
Ορισμένες μόνο λέξεις με τις οποίες χαρακτηρίζεται το τοπίο των ΜΜΕ, μια εβδομάδα μετά τις εκλογές της 6ης Μαΐου. Σειρά θεσμικών αλλά και επιχειρηματικών, κυρίως αυτών, ζητημάτων παραμένουν μετέωρα. Και χωρίς ορατή τη διέξοδο αντιμετώπισης τους λόγω της πολιτικής ρευστότητας που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό.
Οι «ευχάριστες» ειδήσεις της αγοράς λίγο πριν την κάλπη, όπως για παράδειγμα η έγκριση του ομολογιακού δανείου ύψους 15 εκατ. ευρώ για την «Τηλέτυπος» του Mega από τις τράπεζες της Εθνικής και της Alpha ή οι κινήσεις των εκδοτών στο συγκρότημα Μπόμπολα και τον ΔΟΛ που δεσμεύονται για τη στήριξη των Μέσων τους μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, «πάγωσαν» με το αποτέλεσμα των εκλογών. Την ίδια ώρα ο έντυπος Τύπος βρίσκεται σε πρωτοφανή κρίση με τις κυκλοφορίες σε ελεύθερη πτώση-παρά το προνομιακό πεδίο της πολιτικής επικαιρότητας. Και οι τηλεοπτικοί μονομάχοι που μονοπωλούν την τηλεθέαση και την εμπορικότητα βρίσκονται επίσης σε ελεύθερη πτώση επιρροής και αξιοπιστίας. Σε ένα τέτοιο θολό τοπίο, το μέλλον των media φαντάζει σκοτεινό.
Οι θεσμικές αναταράξεις
Χωρίς απάντηση σε επιχειρήσεις έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου μένουν βασικά ερωτήματα μετά την ψήφιση σειράς μνημονιακών διατάξεων.
- Η κατάργηση δημοσίευσης ισολογισμών στον Τύπο και η έναρξη λειτουργίας του Γ.Ε.Μ.Η κατέχει πρωταρχική θέση για το παρόν και το μέλλον των εφημερίδων πανελλήνιας και περιφερειακής εμβέλειας.
Πρακτικά σε δυο μήνες λήγει το καθεστώς υποχρεωτικής δημοσίευσης οικονομικών στοιχείων εταιρειών, ωστόσο κανείς από τους αρμόδιους δεν είναι σε θέση να δώσει επαρκείς απαντήσεις για το πως θα υλοποιηθεί η νομοθετική διάταξη με την οποία καταργούνται οι ισολογισμοί.
- Στο χώρο της τηλεόρασης μένει ανοιχτό το μεγάλο θέμα της ψηφιακής μετάβασης. Υποθετικά στο τέλος Αυγούστου θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί ο νέος ψηφιακός χάρτης συχνοτήτων αλλά για να συμβεί αυτό πρέπει προηγουμένως η κυβέρνηση να αποφασίσει τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας.
Το επιχειρηματικό περιβάλλον
Ο Μάιος αναφερόταν ως ο μήνας –κλειδί για την επόμενη μέρα βιωσιμότητας στον Τύπο και τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Και μόνο ο αριθμός συνολικών υποχρεώσεων στις εισηγμένες στο Χ.Α.Α μιντιακές επιχειρήσεις- 758,3 εκατ. ευρώ- φθάνει για να υπογραμμίσει την πραγματική κατάσταση που επικρατεί σε εφημερίδες, κανάλια και περιοδικά.
Ορισμένες μόνο λέξεις με τις οποίες χαρακτηρίζεται το τοπίο των ΜΜΕ, μια εβδομάδα μετά τις εκλογές της 6ης Μαΐου. Σειρά θεσμικών αλλά και επιχειρηματικών, κυρίως αυτών, ζητημάτων παραμένουν μετέωρα. Και χωρίς ορατή τη διέξοδο αντιμετώπισης τους λόγω της πολιτικής ρευστότητας που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό.
Οι «ευχάριστες» ειδήσεις της αγοράς λίγο πριν την κάλπη, όπως για παράδειγμα η έγκριση του ομολογιακού δανείου ύψους 15 εκατ. ευρώ για την «Τηλέτυπος» του Mega από τις τράπεζες της Εθνικής και της Alpha ή οι κινήσεις των εκδοτών στο συγκρότημα Μπόμπολα και τον ΔΟΛ που δεσμεύονται για τη στήριξη των Μέσων τους μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, «πάγωσαν» με το αποτέλεσμα των εκλογών. Την ίδια ώρα ο έντυπος Τύπος βρίσκεται σε πρωτοφανή κρίση με τις κυκλοφορίες σε ελεύθερη πτώση-παρά το προνομιακό πεδίο της πολιτικής επικαιρότητας. Και οι τηλεοπτικοί μονομάχοι που μονοπωλούν την τηλεθέαση και την εμπορικότητα βρίσκονται επίσης σε ελεύθερη πτώση επιρροής και αξιοπιστίας. Σε ένα τέτοιο θολό τοπίο, το μέλλον των media φαντάζει σκοτεινό.
Οι θεσμικές αναταράξεις
Χωρίς απάντηση σε επιχειρήσεις έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου μένουν βασικά ερωτήματα μετά την ψήφιση σειράς μνημονιακών διατάξεων.
- Η κατάργηση δημοσίευσης ισολογισμών στον Τύπο και η έναρξη λειτουργίας του Γ.Ε.Μ.Η κατέχει πρωταρχική θέση για το παρόν και το μέλλον των εφημερίδων πανελλήνιας και περιφερειακής εμβέλειας.
Πρακτικά σε δυο μήνες λήγει το καθεστώς υποχρεωτικής δημοσίευσης οικονομικών στοιχείων εταιρειών, ωστόσο κανείς από τους αρμόδιους δεν είναι σε θέση να δώσει επαρκείς απαντήσεις για το πως θα υλοποιηθεί η νομοθετική διάταξη με την οποία καταργούνται οι ισολογισμοί.
- Στο χώρο της τηλεόρασης μένει ανοιχτό το μεγάλο θέμα της ψηφιακής μετάβασης. Υποθετικά στο τέλος Αυγούστου θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί ο νέος ψηφιακός χάρτης συχνοτήτων αλλά για να συμβεί αυτό πρέπει προηγουμένως η κυβέρνηση να αποφασίσει τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας.
Το επιχειρηματικό περιβάλλον
Ο Μάιος αναφερόταν ως ο μήνας –κλειδί για την επόμενη μέρα βιωσιμότητας στον Τύπο και τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Και μόνο ο αριθμός συνολικών υποχρεώσεων στις εισηγμένες στο Χ.Α.Α μιντιακές επιχειρήσεις- 758,3 εκατ. ευρώ- φθάνει για να υπογραμμίσει την πραγματική κατάσταση που επικρατεί σε εφημερίδες, κανάλια και περιοδικά.
- Τον Απρίλιο ο Τύπος κατέγραψε νέα πτώση στις κυκλοφορίες του κατά 27% οι καθημερινές απογευματινές εφημερίδες, κατά 8% οι κυριακάτικες εκδόσεις. Παρά το έντονα πολιτικοποιημένο κλίμα που ευνοεί τον Τύπο αλλά και τις ηχηρές προσφορές των κυριακάτικων εκδόσεων οι αναγνώστες έχουν γυρίσει την πλάτη στις μεγάλες εφημερίδες. Συνολικά τον Απρίλιο οι εφημερίδες πούλησαν 704.195 φύλλα. Το πρώτο 4μηνο του 2012 απώλεσαν το 11% της κυκλοφορίας τους(724.269 φύλλα) σε σχέση με το αντίστοιχο 4μηνο του 2011 (809.747 φύλλα).
- Η διαφημιστική δαπάνη συνεχίζει την ελεύθερη πτώση της και ειδικά για την τηλεόραση δημιουργεί πλέον σοβαρά προβλήματα ομαλής λειτουργίας.
- Το κυρίαρχο ωστόσο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις media σε όλους του κλάδους είναι η εξυπηρέτηση των δανειακών τους υποχρεώσεων και η αναχρηματοδότηση των δανείων τους. Οι αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων που έχουν αποφασιστεί δεν λύνουν το πρόβλημα. Στο Mega πάγωσε εκ νέου η λήψη ομολογιακού δανείου, το ίδιο και στον ΔΟΛ ενώ ρευστή είναι η κατάσταση και στο συγκρότημα Μπόμπολα.
Ματίνα Παπαχριστούδη
(αναδημοσίευση από Ισοτιμία της Κυριακής)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου