Παραγωγοί οπτικοακουστικών στα όρια νευρικής κρίσης
Γράφει η Αγγέλα Νταρζάνου στην Αυγή της Κυριακής
Στα όρια των αντοχών της έχει φτάσει η ελληνική οπτικοακουστική παραγωγή μετά από πέντε χρόνια ύφεσης της οικονομίας και τρία χρόνια ραγδαίας μείωσης της ζήτησης ελληνικού προγράμματος (μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ) από ιδιωτικά και δημόσια κανάλια.
Χρέη εκατομμυρίων χρεώνονται στον προϋπολογισμό
Αυτό όμως που δίνει τη χαριστική βολή στους ανεξάρτητους παραγωγούς οπτικοακουστικών έργων και όλη την αλυσίδα διαφορετικών ειδικοτήτων εργαζομένων, από σεναριογράφους και σκηνοθέτες μέχρι τεχνικούς, μουσικούς, ηθοποιούς κ.ά., ήταν το λουκέτο στην ΕΡΤ: όχι μόνο διέκοψε μαχαίρι ακόμα και τις λιγοστές εξωτερικές ή μεικτές παραγωγές, αλλά άφησε στον αέρα συμβόλαια με παραγωγούς, ύψους εκατομμυρίων ευρώ, φτάνοντας έναν ολόκληρο κλάδο στην απόγνωση.
Το λουκέτο στην ΕΡΤ, σύμφωνα με υπολογισμούς, άφησε χρέη σε εταιρείες παραγωγής -που με τη σειρά τους χρωστούν σε εργαζόμενους- ποσό που υπερβαίνει τα 3 εκατ. ευρώ από την παραγωγή έργων που "έμειναν στη μέση" ή ολοκληρώθηκαν, χωρίς να έχουν πληρωθεί ή τουλάχιστον χωρίς να έχουν εξοφληθεί στο σύνολό τους. Έτσι διαμορφώνονται διάφορες κατηγορίες οφειλών, για παραγωγές που βρίσκονταν σε εξέλιξη, άλλες από τις οποίες προβλήθηκαν και άλλες εν μέρει.
Ορισμένες παραγωγές είχαν έγκριση του Δ.Σ. της ΕΡΤ, χωρίς όμως υπογραφή συμβολαίου. Άλλες με συμβόλαια και με έτοιμα, μονταρισμένα επεισόδια. Άλλες με επεισόδια που είχαν προβληθεί πριν από τις 11 Ιουνίου, χωρίς όμως να έχουν εξοφληθεί, και άλλες με υπόλοιπο εγκεκριμένων επεισοδίων που δεν μεταδόθηκαν ποτέ. Πολλοί παραγωγοί έχουν κόψει τα αναγκαία παραστατικά, χωρίς όμως να έχουν αποζημιωθεί, με αποτέλεσμα να οφείλουν ΦΠΑ, φόρους, εργοδοτικές εισφορές κ.ά. επιβαρύνσεις για τιμολόγια που ποτέ δεν εξοφλήθηκαν.
Τα χρέη της ΕΡΤ -πλέον επιβαρύνουν τη διαχείριση του υπ. Οικονομικών, δηλαδή απευθείας τον κρατικό προϋπολογισμό- στα μέλη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, για 11 παραγωγές, ξεπερνούν τα 910.000 ευρώ. Στις παραγωγές περιλαμβάνονται ντοκιμαντέρ που πρόβαλε η ΕΡΤ όπως: "Εποχές και Συγγραφείς", "Δεν είσαι μόνος", "Οπτική γωνία - Viewpoint", "Balkan Express" κ.ά.
Τα χρέη στα μέλη του Σωματείου Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου και της Ένωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν το 1 εκατ. ευρώ για 30 παραγωγές ταινιών, ντοκιμαντέρ και υποθέσεις πνευματικών δικαιωμάτων. Σε αυτά περιλαμβάνονται εγκριθέντα κονδύλια για ελληνικές ταινίες από το 1,5% του τζίρου της ΕΡΤ που βάσει νόμου πρέπει να τροφοδοτούν τον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και ντοκιμαντέρ και πνευματικά δικαιώματα δημιουργών, όπως σκηνοθετών και σεναριογράφων.
Για παράδειγμα δεν έχει καταβληθεί από το 1,5% η χρηματοδότηση της ταινίας "Άλπεις" του Γ. Λάνθιμου, παρά την έγκριση από τις 27 Δεκεμβρίου 2011 από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο, χωρίς σαφή αιτιολογία. Ακόμα χειρότερα: έμεινε στη μέση η χρηματοδότηση της ταινίας "Τέλος μετά" του Στράτου Τζίτζη, θεωρημένη και υπογεγραμμένη από τη νομική υπηρεσία της ΕΡΤ από τον Μάρτιο του 2013 και με προγραμματισμό να ξεκινήσουν τα γυρίσματα τον περασμένο Ιούλιο.
Την ίδια τύχη είχαν και άλλες ταινίες και ντοκιμαντέρ. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ιστορικής σειράς "Χούντα είναι. Θα περάσει;" του Φώτου Λαμπρινού, για την οποία οφείλονται ακόμα 6 επεισόδια -από τα 13- παρότι έχει ολοκληρωθεί από τον Φεβρουάριο του 2012. Παρά την οφειλή, η σειρά έχει παίξει τρεις επαναλήψεις: από τη Δορυφορική και την ΕΤ-1.
Στα ποσά αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα χρέη στα μέλη της τρίτης ένωσης, του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων. Οι τρεις ενώσεις έχουν προσφύγει από τον Αύγουστο στο υπ. Πολιτισμού, στο υπ. Οικονομικών, στον ειδικό διαχειριστή Γκ. Μάναλη. Απομένει ο Συνήγορος του Πολίτη.
Παρότι σταγόνα στον ωκεανό, ανάσα σωτηρίας δίνουν σε τέσσερις παραγωγούς αποφάσεις του ειδικού διαχειριστή «παράδοσης επεισοδίων εκτελεστών παραγωγής» για υπόλοιπα επεισόδια παραγωγών, που δεν παραδόθηκαν και δεν προβλήθηκαν, παρότι είχαν εγκριθεί από την ΕΡΤ. Η κίνηση, αμέσως μετά την ψήφιση της σχετικής τροπολογίας από τη Βουλή, δημιουργεί ελπίδες ότι θα προωθηθούν και οι υπόλοιπες παραγωγές. Συγκεκριμένα εγκρίθηκαν:
* Για την εταιρεία Νίκος Πανουτσόπουλος η παράδοση 8 επεισοδίων της σειράς επιμορφωτικών εκπομπών Fotonet, που είχε εγκριθεί από 12 Ιουλίου 2012 και ο εκτελεστής παραγωγής δεν πρόλαβε να παραδώσει.
* Για την εταιρεία Pausil Ypon Films - Μενέλαος Καραμαγγιώλης, η παράδοση 12 επεισοδίων της σειράς ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους», που είχε εγκριθεί από 21 Δεκεμβρίου 2012.
* Για την εταιρεία Τάσος Ψαράς την παράδοση 4 επεισοδίων της σειράς «Εποχές και συγγραφείς», που είχε εγκριθεί από τις 16 Ιανουαρίου 2013.
* Ανατίθεται στη Δ. Τόλη εκτέλεση παραγωγής ενός ντοκιμαντέρ διάρκειας 28 λεπτών στο πλαίσιο της σειράς City Folk 2013.
Γράφει η Αγγέλα Νταρζάνου στην Αυγή της Κυριακής
Στα όρια των αντοχών της έχει φτάσει η ελληνική οπτικοακουστική παραγωγή μετά από πέντε χρόνια ύφεσης της οικονομίας και τρία χρόνια ραγδαίας μείωσης της ζήτησης ελληνικού προγράμματος (μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ) από ιδιωτικά και δημόσια κανάλια.
Χρέη εκατομμυρίων χρεώνονται στον προϋπολογισμό
Αυτό όμως που δίνει τη χαριστική βολή στους ανεξάρτητους παραγωγούς οπτικοακουστικών έργων και όλη την αλυσίδα διαφορετικών ειδικοτήτων εργαζομένων, από σεναριογράφους και σκηνοθέτες μέχρι τεχνικούς, μουσικούς, ηθοποιούς κ.ά., ήταν το λουκέτο στην ΕΡΤ: όχι μόνο διέκοψε μαχαίρι ακόμα και τις λιγοστές εξωτερικές ή μεικτές παραγωγές, αλλά άφησε στον αέρα συμβόλαια με παραγωγούς, ύψους εκατομμυρίων ευρώ, φτάνοντας έναν ολόκληρο κλάδο στην απόγνωση.
Το λουκέτο στην ΕΡΤ, σύμφωνα με υπολογισμούς, άφησε χρέη σε εταιρείες παραγωγής -που με τη σειρά τους χρωστούν σε εργαζόμενους- ποσό που υπερβαίνει τα 3 εκατ. ευρώ από την παραγωγή έργων που "έμειναν στη μέση" ή ολοκληρώθηκαν, χωρίς να έχουν πληρωθεί ή τουλάχιστον χωρίς να έχουν εξοφληθεί στο σύνολό τους. Έτσι διαμορφώνονται διάφορες κατηγορίες οφειλών, για παραγωγές που βρίσκονταν σε εξέλιξη, άλλες από τις οποίες προβλήθηκαν και άλλες εν μέρει.
Ορισμένες παραγωγές είχαν έγκριση του Δ.Σ. της ΕΡΤ, χωρίς όμως υπογραφή συμβολαίου. Άλλες με συμβόλαια και με έτοιμα, μονταρισμένα επεισόδια. Άλλες με επεισόδια που είχαν προβληθεί πριν από τις 11 Ιουνίου, χωρίς όμως να έχουν εξοφληθεί, και άλλες με υπόλοιπο εγκεκριμένων επεισοδίων που δεν μεταδόθηκαν ποτέ. Πολλοί παραγωγοί έχουν κόψει τα αναγκαία παραστατικά, χωρίς όμως να έχουν αποζημιωθεί, με αποτέλεσμα να οφείλουν ΦΠΑ, φόρους, εργοδοτικές εισφορές κ.ά. επιβαρύνσεις για τιμολόγια που ποτέ δεν εξοφλήθηκαν.
Τα χρέη της ΕΡΤ -πλέον επιβαρύνουν τη διαχείριση του υπ. Οικονομικών, δηλαδή απευθείας τον κρατικό προϋπολογισμό- στα μέλη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, για 11 παραγωγές, ξεπερνούν τα 910.000 ευρώ. Στις παραγωγές περιλαμβάνονται ντοκιμαντέρ που πρόβαλε η ΕΡΤ όπως: "Εποχές και Συγγραφείς", "Δεν είσαι μόνος", "Οπτική γωνία - Viewpoint", "Balkan Express" κ.ά.
Τα χρέη στα μέλη του Σωματείου Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου και της Ένωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν το 1 εκατ. ευρώ για 30 παραγωγές ταινιών, ντοκιμαντέρ και υποθέσεις πνευματικών δικαιωμάτων. Σε αυτά περιλαμβάνονται εγκριθέντα κονδύλια για ελληνικές ταινίες από το 1,5% του τζίρου της ΕΡΤ που βάσει νόμου πρέπει να τροφοδοτούν τον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και ντοκιμαντέρ και πνευματικά δικαιώματα δημιουργών, όπως σκηνοθετών και σεναριογράφων.
Για παράδειγμα δεν έχει καταβληθεί από το 1,5% η χρηματοδότηση της ταινίας "Άλπεις" του Γ. Λάνθιμου, παρά την έγκριση από τις 27 Δεκεμβρίου 2011 από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο, χωρίς σαφή αιτιολογία. Ακόμα χειρότερα: έμεινε στη μέση η χρηματοδότηση της ταινίας "Τέλος μετά" του Στράτου Τζίτζη, θεωρημένη και υπογεγραμμένη από τη νομική υπηρεσία της ΕΡΤ από τον Μάρτιο του 2013 και με προγραμματισμό να ξεκινήσουν τα γυρίσματα τον περασμένο Ιούλιο.
Την ίδια τύχη είχαν και άλλες ταινίες και ντοκιμαντέρ. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ιστορικής σειράς "Χούντα είναι. Θα περάσει;" του Φώτου Λαμπρινού, για την οποία οφείλονται ακόμα 6 επεισόδια -από τα 13- παρότι έχει ολοκληρωθεί από τον Φεβρουάριο του 2012. Παρά την οφειλή, η σειρά έχει παίξει τρεις επαναλήψεις: από τη Δορυφορική και την ΕΤ-1.
Στα ποσά αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα χρέη στα μέλη της τρίτης ένωσης, του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων. Οι τρεις ενώσεις έχουν προσφύγει από τον Αύγουστο στο υπ. Πολιτισμού, στο υπ. Οικονομικών, στον ειδικό διαχειριστή Γκ. Μάναλη. Απομένει ο Συνήγορος του Πολίτη.
Παρότι σταγόνα στον ωκεανό, ανάσα σωτηρίας δίνουν σε τέσσερις παραγωγούς αποφάσεις του ειδικού διαχειριστή «παράδοσης επεισοδίων εκτελεστών παραγωγής» για υπόλοιπα επεισόδια παραγωγών, που δεν παραδόθηκαν και δεν προβλήθηκαν, παρότι είχαν εγκριθεί από την ΕΡΤ. Η κίνηση, αμέσως μετά την ψήφιση της σχετικής τροπολογίας από τη Βουλή, δημιουργεί ελπίδες ότι θα προωθηθούν και οι υπόλοιπες παραγωγές. Συγκεκριμένα εγκρίθηκαν:
* Για την εταιρεία Νίκος Πανουτσόπουλος η παράδοση 8 επεισοδίων της σειράς επιμορφωτικών εκπομπών Fotonet, που είχε εγκριθεί από 12 Ιουλίου 2012 και ο εκτελεστής παραγωγής δεν πρόλαβε να παραδώσει.
* Για την εταιρεία Pausil Ypon Films - Μενέλαος Καραμαγγιώλης, η παράδοση 12 επεισοδίων της σειράς ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους», που είχε εγκριθεί από 21 Δεκεμβρίου 2012.
* Για την εταιρεία Τάσος Ψαράς την παράδοση 4 επεισοδίων της σειράς «Εποχές και συγγραφείς», που είχε εγκριθεί από τις 16 Ιανουαρίου 2013.
* Ανατίθεται στη Δ. Τόλη εκτέλεση παραγωγής ενός ντοκιμαντέρ διάρκειας 28 λεπτών στο πλαίσιο της σειράς City Folk 2013.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου