Ο παραπάνω τίτλος προσπαθεί να εξηγήσει τα ανεξήγητα της ελληνικής αγοράς στο χώρο της ψηφιακής τηλεόρασης. Αφορμή η ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον επικείμενο διαγωνισμό χορήγησης του ψηφιακού φάσματος σε παρόχους δικτύου. Κι όπως σαφώς αναφέρεται στην ερώτηση, η Digea είναι ο προνομιακός πάροχος δικτύου, αφού ήδη μετείχε στο μεταβατικό στάδιο της επίγειας ψηφιακής (προσωρινό καθεστώς κι αυτό), ενώ οι πελάτες των παρόχων δικτύων, δηλαδή τα τηλεοπτικά κανάλια δεν διαθέτουν άδειες λειτουργίας. Δηλαδή δεν έχουν ελεγχθεί για την οικονομική τους βιωσιμότητα. Αυτά τα κανάλια όμως είναι και οι μέτοχοι της Digea!
Το παράδοξο προκύπτει από το γεγονός ότι η Κομισιόν πιέζει την Ελλάδα να απελευθερώσει τις τηλεοπτικές συχνότητες(ψηφιακό μέρισμα, δίαυλοι 60 ως 68 στα UHF) που θα δοθούν στις εταιρείες τηλεπικοινωνιών τον Νοέμβριο του 2014 για να μπουν τα πολυπόθητα 200 ή 300 εκατ. ευρώ στα έσοδα προς τους δανειστές μας. Η Ελλάδα βρήκε την ευκαιρία να νομιμοποιήσει την τηλεοπτική διαπλοκή στην ψηφιακή εποχή με επιχείρημα την πίεση της Κομισιόν και θέλει να κάνει διαγωνισμό εξπρές, σχεδόν με απευθείας ανάθεση για τις τηλεοπτικές συχνότητες. Από την 21 ως την 57 στα UHF. Για αυτό το φάσμα λέει πως θα πάρει 18 εκατ. ευρώ. Όμως σε αυτό το διαγωνισμό που θα γίνει, παραβιάζονται βασικές αρχές του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού. Τον οποίο επικαλείται η Κομισιόν για να δοθούν οι συχνότητες στις τηλεπικοινωνίες. Αδιέξοδο;
Στην περίπτωση της Βουλγαρίας όπου υπήρξαν επίσης καταγγελίες για μη τήρηση του ανταγωνισμού, Κομισιόν επέβαλλε πρόστιμο στην κυβέρνηση τη χώρας. Οι πληροφορίες πάντως επιμένουν πως το σχέδιο της προκήρυξης που έστειλε το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών στην Κομισιόν, δεν βρήκε θερμή ανταπόκριση. Αντιθέτως πάγωσε...
Η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή έχει ως εξής:
«Αύριο (31/10/13) η ελληνική κυβέρνηση εισάγει στο ελληνικό Κοινοβούλιο προς ψήφιση νομοθετική ρύθμιση, βάσει της οποίας, όσοι τηλεοπτικοί σταθμοί ευρίσκονται σε πλήρη λειτουργία την 31 Αυγούστου 2013, μπορούν να συνάψουν νόμιμες συμβάσεις με τον πάροχο δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης που θα προκύψει ως ανάδοχος στον επικείμενο σχετικό διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες.
Στην Ελλάδα, επί 23 έτη που λειτουργούν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, δεν έχει εκδοθεί καμία νόμιμη άδεια τηλεοπτικού σταθμού, παρά τις αντίθετες προβλέψεις της νομοθεσίας. Όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν μέχρι σήμερα με προσωρινές άδειες, μετά από αλλεπάλληλες υπουργικές αποφάσεις, χωρίς να ελεγχθεί η τεχνική και η οικονομική τους επάρκεια καθώς και η βιωσιμότητά τους. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει κρίνει, από το 2010, ότι είναι παράνομη η συνέχιση του καθεστώτος των προσωρινών αδειών.
Αυτό προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι από το 2009, οι επτά μεγαλύτεροι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί της Ελλάδας συνέπτυξαν κοινοπραξία, την Digea, η οποία έλαβε προσωρινή άδεια παρόχου δικτύου για την πρώτη φάση της ψηφιακής τηλεόρασης και σήμερα κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά παρόχων δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης, αποτελώντας ουσιαστικά τον αποκλειστικό προμηθευτή της σχετικής υπηρεσίας.
Με τον επικείμενο διαγωνισμό για την ανάδειξη του παρόχου δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης και τις σχετικές διατάξεις των προδιαγραφών του, εμποδίζεται επί της ουσίας η συμμετοχή οποιασδήποτε άλλης επιχείρησης ήθελε να λάβει μέρος, κατά παράβαση της οδηγίας 2002/21/ΕΚ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7/3/2013.
Κατά πρώτον, το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο διαγωνισμός για εγκατάσταση εντός 315 ημερών περισσότερων των 600 πομπών σε 156 σημεία της Ελλάδας για τους τέσσερις διαύλους εθνικής εμβέλειας που δημοπρατούνται και με ημερομηνία έναρξης την πρώτη ημέρα ανάθεσης, μπορεί να εκτελεστεί μόνον από κάποιον που δραστηριοποιείται ήδη στη χώρα και διατηρεί τη βεβαιότητα ότι θα είναι ο ανάδοχος. Αρκεί ενδεικτικά να αναφέρω ότι σήμερα ο μέσος χρόνος αδειοδότησης ενός κεραιοσυστήματος ξεπερνά τους 10 μήνες. Καταστρατηγείται λοιπόν ευθέως με το διαγωνισμό αυτό η προαναφερθείσα οδηγία 2002/21/ΕΚ και συγκεκριμένα η παράγραφος (22) που αναφέρει ότι: «Θα πρέπει να διασφαλισθεί ότι υπάρχουν διαδικασίες για την παροχή δικαιωμάτων εγκατάστασης ευκολιών, οι οποίες είναι έγκαιρες, αμερόληπτες και διαφανείς ώστε να εγγυώνται όρους θεμιτού και αποτελεσματικού ανταγωνισμού».
Κατά δεύτερον, μια επιχείρηση που θα ήθελε να συμμετάσχει στον επικείμενο διαγωνισμό θα εύρισκε απέναντί της, ως βασικό ανταγωνιστή, μία κοινοπραξία, την Digea, των κυριότερων δυνητικών πελατών της. Οι πελάτες αυτοί θα είχαν κάθε λόγο να εμποδίσουν με κάθε τρόπο τη συμμετοχή της για να ευνοήσουν τη δική τους κοινοπραξία. Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Επιτροπή:
Έχει κατατεθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ή από την ελληνική κυβέρνηση στην Κομισιόν ο φάκελος του συγκεκριμένου διαγωνισμού για έλεγχο;
Θα επιτρέψει η Κομισιόν τη διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού που παραβιάζει τις οδηγίες και το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο ως προς τη διάθεση ραδιοσυχνοτήτων ή θα τον επιστρέψει για να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις ώστε να εναρμονιστεί με τις ευρωπαϊκές οδηγίες;
Είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία η παροχή αδειών λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, και κατ’ επέκταση χρήσης των δημοσίων συχνοτήτων, χωρίς προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία; Θα επισημάνει η Κομισιόν στην ελληνική κυβέρνηση την αναγκαιότητα της αδειοδότησης των παρόχων περιεχομένου (τηλεοπτικών σταθμών) πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου, ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι τους νόμιμους πελάτες τους;»
Η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή έχει ως εξής:
«Αύριο (31/10/13) η ελληνική κυβέρνηση εισάγει στο ελληνικό Κοινοβούλιο προς ψήφιση νομοθετική ρύθμιση, βάσει της οποίας, όσοι τηλεοπτικοί σταθμοί ευρίσκονται σε πλήρη λειτουργία την 31 Αυγούστου 2013, μπορούν να συνάψουν νόμιμες συμβάσεις με τον πάροχο δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης που θα προκύψει ως ανάδοχος στον επικείμενο σχετικό διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες.
Στην Ελλάδα, επί 23 έτη που λειτουργούν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, δεν έχει εκδοθεί καμία νόμιμη άδεια τηλεοπτικού σταθμού, παρά τις αντίθετες προβλέψεις της νομοθεσίας. Όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν μέχρι σήμερα με προσωρινές άδειες, μετά από αλλεπάλληλες υπουργικές αποφάσεις, χωρίς να ελεγχθεί η τεχνική και η οικονομική τους επάρκεια καθώς και η βιωσιμότητά τους. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει κρίνει, από το 2010, ότι είναι παράνομη η συνέχιση του καθεστώτος των προσωρινών αδειών.
Αυτό προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι από το 2009, οι επτά μεγαλύτεροι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί της Ελλάδας συνέπτυξαν κοινοπραξία, την Digea, η οποία έλαβε προσωρινή άδεια παρόχου δικτύου για την πρώτη φάση της ψηφιακής τηλεόρασης και σήμερα κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά παρόχων δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης, αποτελώντας ουσιαστικά τον αποκλειστικό προμηθευτή της σχετικής υπηρεσίας.
Με τον επικείμενο διαγωνισμό για την ανάδειξη του παρόχου δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης και τις σχετικές διατάξεις των προδιαγραφών του, εμποδίζεται επί της ουσίας η συμμετοχή οποιασδήποτε άλλης επιχείρησης ήθελε να λάβει μέρος, κατά παράβαση της οδηγίας 2002/21/ΕΚ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7/3/2013.
Κατά πρώτον, το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο διαγωνισμός για εγκατάσταση εντός 315 ημερών περισσότερων των 600 πομπών σε 156 σημεία της Ελλάδας για τους τέσσερις διαύλους εθνικής εμβέλειας που δημοπρατούνται και με ημερομηνία έναρξης την πρώτη ημέρα ανάθεσης, μπορεί να εκτελεστεί μόνον από κάποιον που δραστηριοποιείται ήδη στη χώρα και διατηρεί τη βεβαιότητα ότι θα είναι ο ανάδοχος. Αρκεί ενδεικτικά να αναφέρω ότι σήμερα ο μέσος χρόνος αδειοδότησης ενός κεραιοσυστήματος ξεπερνά τους 10 μήνες. Καταστρατηγείται λοιπόν ευθέως με το διαγωνισμό αυτό η προαναφερθείσα οδηγία 2002/21/ΕΚ και συγκεκριμένα η παράγραφος (22) που αναφέρει ότι: «Θα πρέπει να διασφαλισθεί ότι υπάρχουν διαδικασίες για την παροχή δικαιωμάτων εγκατάστασης ευκολιών, οι οποίες είναι έγκαιρες, αμερόληπτες και διαφανείς ώστε να εγγυώνται όρους θεμιτού και αποτελεσματικού ανταγωνισμού».
Κατά δεύτερον, μια επιχείρηση που θα ήθελε να συμμετάσχει στον επικείμενο διαγωνισμό θα εύρισκε απέναντί της, ως βασικό ανταγωνιστή, μία κοινοπραξία, την Digea, των κυριότερων δυνητικών πελατών της. Οι πελάτες αυτοί θα είχαν κάθε λόγο να εμποδίσουν με κάθε τρόπο τη συμμετοχή της για να ευνοήσουν τη δική τους κοινοπραξία. Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Επιτροπή:
Έχει κατατεθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ή από την ελληνική κυβέρνηση στην Κομισιόν ο φάκελος του συγκεκριμένου διαγωνισμού για έλεγχο;
Θα επιτρέψει η Κομισιόν τη διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού που παραβιάζει τις οδηγίες και το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο ως προς τη διάθεση ραδιοσυχνοτήτων ή θα τον επιστρέψει για να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις ώστε να εναρμονιστεί με τις ευρωπαϊκές οδηγίες;
Είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία η παροχή αδειών λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, και κατ’ επέκταση χρήσης των δημοσίων συχνοτήτων, χωρίς προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία; Θα επισημάνει η Κομισιόν στην ελληνική κυβέρνηση την αναγκαιότητα της αδειοδότησης των παρόχων περιεχομένου (τηλεοπτικών σταθμών) πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου, ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι τους νόμιμους πελάτες τους;»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου