Της Μ.Παπαχριστούδη
(αναδημοσίευση από Ισοτιμία Κυριακής)
Σε αναμονή της επίσημης ανακοίνωσης για την ημερομηνία των βουλευτικών εκλογών τα τηλεοπτικά κανάλια πήραν τα πρώτα μηνύματα προετοιμασίας για την προεκλογική κάλυψη των κομμάτων. Ποιων όμως πολιτικών κομμάτων και βάσει ποιων αρχών και ορίων; Το θέμα της προβολής δωρεάν μηνυμάτων στην τηλεόραση και η κάλυψη των δραστηριοτήτων τους στη σύντομη προεκλογική περίοδο αναμένεται να ανάψει φωτιές στο πολιτικό αλλά και το τηλεοπτικό σκηνικό. Το άλλο θέμα, αυτό της δημοσίευσης των δημοσκοπήσεων, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις οδεύει προς ρύθμιση. Μετά το αίτημα του ΣΕΔΕΑ αλλά και της ελεγκτικής επιτροπής δημοσκοπήσεων στην Επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής, κατά πληροφορίες, θα επιτραπεί η δημοσίευση δημοσκοπήσεων έως και τρεις ημέρες πριν την ημερομηνία των εκλογών. Θα καταργηθεί δηλαδή, λένε οι πληροφορίες, το απαγορευτικό του 15νθήμερου που έχει καταγγελθεί από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων.
Σε θεσμικό επίπεδο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το υπ΄ αριθμόν Προεδρικό Διάταγμα 26 με το οποίο «κωδικοποιούνται» οι διατάξεις της νομοθεσίας για την εκλογή των βουλευτών. Σημαντικό μέρος της προβολής είναι φυσικά η μετάδοση των προεκλογικών μηνυμάτων στα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα και σε δεύτερο επίπεδο η διενέργεια των περίφημων debate στο ουδέτερο τηλεοπτικό έδαφος του ραδιομεγάρου της ΕΡΤ στην Αγία Παρασκευή.
Σε θεσμικό επίπεδο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το υπ΄ αριθμόν Προεδρικό Διάταγμα 26 με το οποίο «κωδικοποιούνται» οι διατάξεις της νομοθεσίας για την εκλογή των βουλευτών. Σημαντικό μέρος της προβολής είναι φυσικά η μετάδοση των προεκλογικών μηνυμάτων στα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα και σε δεύτερο επίπεδο η διενέργεια των περίφημων debate στο ουδέτερο τηλεοπτικό έδαφος του ραδιομεγάρου της ΕΡΤ στην Αγία Παρασκευή.
Ας μη ξεχνάμε επίσης πως η υποχρεωτική μετάδοση των πολιτικών μηνυμάτων των κομμάτων στην ιδιωτική τηλεόραση έγινε η αιτία να εκπέσει σε μηδενικά ποσοστά η πληρωμή ενοικίου για τη χρήση συχνοτήτων από τα ιδιωτικά κανάλια από το 2009 και εντεύθεν. Ο τηλεοπτικός χρόνος που μοιράζεται στα πολιτικά κόμματα στα κανάλια πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας αποτιμάται σε αξία και διανέμεται με υπουργική απόφαση.
Η έκδοση του Π.Δ κωδικοποίησης ανοίγει το μεγάλο ζήτημα της προβολής φέρνοντας στην πολιτική αλλά και τηλεοπτική ατζέντα τη δωρεάν διάθεση των προεκλογικών σποτ, ειδικά σήμερα που τα κόμματα αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Κατά πληροφορίες μας ήδη έχει τεθεί το ερώτημα στο πολιτικό σκηνικό. Θα έχουν δικαίωμα δωρεάν προβολής και τα νέα πολιτικά κόμματα που κατέρχονται για πρώτη φορά στις εκλογές και προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ, τη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ; Τίθεται δηλαδή ζήτημα για τη διάθεση τηλεοπτικού χρόνου σε ΔΗΜΑΡ, Δημοκρατική Συμμαχία και Κοινωνική Συμφωνία που έχουν ή θα έχουν σχηματίσει κοινοβουλευτική ομάδα στη Βουλή.
Η έκδοση του Π.Δ κωδικοποίησης ανοίγει το μεγάλο ζήτημα της προβολής φέρνοντας στην πολιτική αλλά και τηλεοπτική ατζέντα τη δωρεάν διάθεση των προεκλογικών σποτ, ειδικά σήμερα που τα κόμματα αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Κατά πληροφορίες μας ήδη έχει τεθεί το ερώτημα στο πολιτικό σκηνικό. Θα έχουν δικαίωμα δωρεάν προβολής και τα νέα πολιτικά κόμματα που κατέρχονται για πρώτη φορά στις εκλογές και προέρχονται από το ΠΑΣΟΚ, τη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ; Τίθεται δηλαδή ζήτημα για τη διάθεση τηλεοπτικού χρόνου σε ΔΗΜΑΡ, Δημοκρατική Συμμαχία και Κοινωνική Συμφωνία που έχουν ή θα έχουν σχηματίσει κοινοβουλευτική ομάδα στη Βουλή.
Ο νόμος ορίζει πως κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου οι δημόσιοι και ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί «υποχρεούνται να μεταδίδουν μηνύματα κομμάτων και συνασπισμών σε διάρκεια που καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών και του αρμόδιου για την εποπτεία των ΜΜΕ υπουργού» μετά από σύμφωνη γνώμη του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.
Η έως τώρα πρακτική που γινόταν αποδεκτή στο πλαίσιο της Διακομματικής επιτροπής ήταν πως ο δωρεάν χρόνος μοιραζόταν αναλογικά στα κόμματα που συμμετείχαν στην προηγούμενη Βουλή. Το ρευστό ωστόσο πολιτικό σκηνικό και οι συνεχείς διεργασίες στο σχηματισμό νέων πολιτικών σχημάτων, δημιουργεί νέα δεδομένα. Τα οποία θα αποτελέσουν το γρίφο προς επίλυση από τη Διακομματική Επιτροπή. Αξίζει να επισημανθεί ότι υπάρχει δεδικασμένο από τη «Δράση» του Στέφανου Μάνου ο οποίος είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη διανομή του τηλεοπτικού χρόνου στα σποτ των κομμάτων.
Η έως τώρα πρακτική που γινόταν αποδεκτή στο πλαίσιο της Διακομματικής επιτροπής ήταν πως ο δωρεάν χρόνος μοιραζόταν αναλογικά στα κόμματα που συμμετείχαν στην προηγούμενη Βουλή. Το ρευστό ωστόσο πολιτικό σκηνικό και οι συνεχείς διεργασίες στο σχηματισμό νέων πολιτικών σχημάτων, δημιουργεί νέα δεδομένα. Τα οποία θα αποτελέσουν το γρίφο προς επίλυση από τη Διακομματική Επιτροπή. Αξίζει να επισημανθεί ότι υπάρχει δεδικασμένο από τη «Δράση» του Στέφανου Μάνου ο οποίος είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη διανομή του τηλεοπτικού χρόνου στα σποτ των κομμάτων.
Η απόφαση του ΣΤΕ δικαίωσε εν μέρει τον Στέφανο Μάνο, αποφασίζοντας πως ο χρόνος που διατέθηκε στη «Δράση» (ένα 5λεπτο) ήταν χρόνος ανεπαρκής ενώ καθόρισε πως ο χρόνος τηλεοπτικής προβολής στα σποτάκια των κομμάτων πρέπει να έχει κοινή αφετηρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου