ΕΡΤ - ΔΤ - ΝΕΡΙΤ: η πολιτική της καταστροφής
Από την Αγγέλα Νταρζάνου στην "Αυγή της Κυριακής"
Τυπικό παράδειγμα νεοφιλελεύθερης πολιτικής είναι η διαχείρηση της δημόσιας τηλεόρασης από την κυβέρνηση Σαμαρά, ήδη από την απόφαση που έλαβε να την κλείσει: καταστροφή και στη συνέχεια ανασυγκρότηση με όρους αγοράς.
Η ΝΕΡΙΤ ξεκινάει ήδη υπονομευμένη από τη διαχείριση που γίνεται αυτή την περίοδο στη ΔΤ, αλλά και από το πραξικοπηματικό λουκέτο στην ΕΡΤ
Η «μεταβατική» ΔΤ, που δημιουργήθηκε στη θέση της ΕΡΤ, δεν αποτελεί φορέα δημόσιας τηλεόρασης, δεν έχει καν νομική υπόσταση, δεν έχει εργαζόμενους, παρά... εποχιακούς με δίμηνες συμβάσεις εργασίας, που υπογράφονται με το... υπουργείο Οικονομικών! Είναι ένα μόρφωμα χωρίς νομική ισχύ, στον αέρα, που διοικείται από τον εκκαθαριστή της ΕΡΤ Γκίκα Μάναλη, ο οποίος έχει όλες τις εξουσίες για τη ΔΤ, αλλά καμία ευθύνη, όπως ορίζεται από δύο νομοθετικές ρυθμίσεις που τροποποιούν την Κοινή Υπουργική Απόφαση των Γ. Στουρνάρα - Σ. Κεδίκογλου της 11ης Ιουνίου, με την οποία κλείνει η ΕΡΤ
Με την πρώτη ρύθμιση ο «εκκαθαριστής» εξοπλίζεται με υπερεξουσίες για τη ΔΤ, καθώς μπορεί κατά την κρίση του (α) να υπογράφει συμβάσεις έργου, παροχής υπηρεσιών, προμήθειας αγαθών και ραδιοτηλεοπτικού προγράμματος, (β) να αναθέτει και να ανακαλεί καθήκοντα προϊσταμένων στο προσωπικό της ΔΤ. Καταργεί έτσι όποια ιεραρχία στους οργανισμούς του Δημοσίου, κώδικα ή κανονισμό προσωπικού.
Με τη δεύτερη ρύθμιση ο «εκκαθαριστής» απαλλάσσεται από κάθε ευθύνη για τις υπερεξουσίες του: Ο ειδικός διαχειριστής «δεν υπέχει αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη έναντι τρίτων για πράξεις ή παραλείψεις που αφορούν στην ειδική διαχείριση». Αυτό σημαίνει ότι ο κ. Μάναλης, έμπιστος του κ. Στουρνάρα, δεν έχει καμία ευθύνη απέναντι στους εργαζόμενους της ΕΡΤ που προσφεύγουν κατά εκατοντάδες για την καταβολή των αποζημιώσεών τους, για τις αδιαφανείς προσλήψεις στη ΔΤ κ.λπ., αλλά και απέναντι στους προμηθευτές της ΕΡΤ, με την οποία είχαν συμβάσεις.
Έτσι όχι μόνο η ΔΤ γίνεται τυπικό παράδειγμα μόνο κυβερνητικής αυθαιρεσίας πάνω στη διοίκηση, αλλά με τον νόμο ο νούμερο ένα υπεύθυνος για την αυθαιρεσία απαλλάσσεται από ποινικές και αστικές ευθύνες απέναντι στους πολίτες. Η ΔΤ είναι τυπικό παράδειγμα της νεοφιλελεύθερης διακυβέρνησης του μπάχαλου για έναν ακόμα λόγο. Οι δαπάνες που προκύπτουν για τη λειτουργία της, από τις ανανεούμενες συμβάσεις προσωπικού μέχρι την αγορά και παραγωγή προγράμματος, δεν έχουν προϋπολογιστεί. Καλύπτονται από τις πιστώσεις του Ειδικού Λογαριασμού που συστάθηκε (8.7.2013) για τη διαχείριση του ενεργητικού και παθητικού της καταργηθείσας ΕΡΤ, επιβαρύνουν δηλαδή απευθείας τον κρατικό προϋπολογισμό. Παραμένει ακόμα άγνωστο εάν ο ειδικός διαχειριστής θα κληθεί να δώσει λογαριασμό για τις δαπάνες εκατομμυρίων ευρώ για τη ΔΤ από το υστέρημα του ελληνικού λαού.
Η αυθαίρετη διαχείρηση της ΔΤ προϊδεάζει και για το τι πρόκειται να ακολουθήσει στον (κανονικό) φορέα δημόσιας τηλεόρασης που ιδρύεται αυτή την περίοδο. Η ΝΕΡΙΤ ξεκινάει ήδη υπονομευμένη από τη διαχείριση που γίνεται αυτή την περίοδο στη ΔΤ, αλλά και από το πραξικοπηματικό λουκέτο στην ΕΡΤ. Αν και ο διευθύνων σύμβουλος Γ. Προκοπάκης επιχειρεί με κάθε τρόπο να εμφανίσει διαφανείς διαδικασίες και με την εμπλοκή της Κοινωνίας των Πολιτών, τα εχέγγυα για τη δημοκρατική λειτουργία της νέας δημόσιας τηλεόρασης δεν είναι επαρκή.
Ο νόμος για τη ΝΕΡΙΤ που διαμορφώθηκε μέσα στο κατακαλόκαιρο προέβλεπε τη σύσταση «Εποπτικού Συμβουλίου», το οποίο διορίστηκε από το... Υπουργικό Συμβούλιο. Στη συνέχεια, το Εποπτικό διόρισε το νέο Δ.Σ. της ΝΕΡΙΤ, με επικεφαλής διευθύνοντα σύμβουλο τον καθηγητή Γ. Προκοπάκη.
Η αλήθεια είναι ότι πολύ λίγα είναι γνωστά για τον σχεδιασμό των λειτουργιών και των δραστηριοτήτων της ΝΕΡΙΤ. Θα λειτουργήσει ένα κανάλι ή δύο και πότε; Θα δημιουργηθεί κανάλι στη Θεσσαλονίκη; Θα δημιουργηθεί δορυφορικό κανάλι για τον απόδημο ελληνισμό; Πώς θα εξυπηρετηθούν οι ΑμεΑ; Πόσοι ραδιοφωνικοί σταθμοί σχεδιάζονται και με τι χαρακτήρα; Θα δημιουργηθεί ορχήστρα; Ποιος είναι ο σχεδιασμός και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή του; Επίσημη ενημέρωση δεν υπάρχει.
Το περιεχόμενο είναι ένα άλλο ερώτημα που πρέπει επίσης να απαντηθεί. Μέχρι τώρα πάντως, οι πολίτες απαντήσεις δεν έχουν πάρει, παρά μόνο ερωτήσεις: ήδη έχουν αναρτηθεί πέντε δημόσιες διαβουλεύσεις στη "Διαύγεια", προκειμένου οι φορείς, οι εμπλεκόμενοι και οι πολίτες να εκφράσουν την άποψή τους για σειρά θεμάτων που αφορούν στη λειτουργία της ΝΕΡΙΤ: το χαρακτήρα και την αποστολή της δημόσιας τηλεόρασης, το περιεχόμενο των εκπομπών της, τον τρόπο προσλήψεων, τον γενικό κανονισμό προσωπικού, τον κανονισμό προμηθειών κ.ο.κ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΝΕΡΙΤ θα λειτουργεί με προσωπικό περίπου 600 ατόμων με συμβάσεις αορίστου χρόνου συν ακόμα 600 άτομα με συμβάσεις εργασίας.
Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση πρόκειται να επαναφέρει το ανταποδοτικό τέλος υπέρ της δημόσιας τηλεόρασης, αφού διαπίστωσε το τεράστιο κόστος λειτουργίας της ΔΤ. Το τέλος, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα εισπράττεται υπέρ της ΝΕΡΙΤ και θα αποδίδεται προς το παρόν στη ΔΤ, ώστε να καλυφθούν τα έξοδα κάλυψης και δημοσιότητας της ελληνικής προεδρίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου