Λίγες μέρες μετά τα τραγικά γεγονότα στο Φαρμακονήσι για τα οποία τα επίσημα ΜΜΕ υιοθέτησαν τα non paper των κυβερνητικών δυνάμεων, δίνεται στη δημοσιότητα η Έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας με τις Συστάσεις προς την Ελληνική Προεδρία για τη διασφάλιση της προστασίας των Σύρων προσφύγων στην Ευρώπη.
Ακόμη και πριν το Φαρμακονήσι, η Ύπατη Αρμοστεία κάνει λόγο για "αναφορές" που προκαλούν ανησυχία. Επαναλαμβάνει τις συστάσεις προς την Ελληνική Προεδρία να τηρηθούν οι ευρωπαϊκοί νόμοι. Φαίνεται πως στα κυβερνητικά όργανα δεν διαβάζουν ή ο μηχανισμός της Ελληνικής Προεδρίας δεν ενημερώνει έγκαιρα τα όργανα για τι στάση που πρέπει να κρατάνε.
Συνοπτικά αναφέρουμε ορισμένα σημεία από την Έκθεση των συστάσεων
Προωθώντας τα θέματα ασύλου και διεθνούς προστασίας προς όφελος της
Ε.Ε.
Συστάσεις της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
προς την Ελλάδα για την Προεδρία της Ε.Ε., Ιανουάριος-Ιούνιος 2014
- Στη διασφάλιση της προστασίας των Σύρων προσφύγων στην Ευρώπη
- Στην ενίσχυση της ευελιξίας και της ανταπόκρισης των συστημάτων χορήγησης ασύλου της Ε.Ε.
- Στην πρόσβαση στην επικράτεια και τις διαδικασίες ασύλου, ειδικότερα στη Μεσόγειο
- Στην εφαρμογή της νομοθεσίας της Ε.Ε. για το άσυλο με στόχο δίκαια και αποτελεσματικά συστήματα ασύλου
- Στο άσυλο στο χώρο της Ελευθερίας, Ασφάλειας και Δικαιοσύνης μετά το 2014
Συστάσεις: Πρόσβαση στην επικράτεια για όλους όσους έρχονται από τη Συρία και αναζητούν προστασία σε
Κράτη-Μέλη, σε δίκαιες και αποτελεσματικές διαδικασίες ασύλου και κατάλληλες συνθήκες υποδοχής για
αιτούντες άσυλο. Η κράτηση θα πρέπει να αποτελεί το έσχατο μέτρο με κατάλληλες εγγυήσεις.
Αναστολή των επιστροφών προς τη Συρία και τις γειτονικές της χώρες,
Προστασία για τους Σύρους με τα δικαιώματα που αυτή συνεπάγεται, τουλάχιστον σύμφωνα με τις
ελάχιστες απαιτήσεις της Ε.Ε.
Εξασφάλιση θέσεων μετεγκατάστασης και υποδοχής για ανθρωπιστικούς λόγους για Σύρους
πρόσφυγες, καθώς και διευκόλυνση της οικογενειακής επανένωσης και άλλων μορφών εισόδου,
Συνέχιση της γενναιόδωρης οικονομικής στήριξης για ανθρωπιστικές και αναπτυξιακές δραστηριότητες
στη Συρία και τις χώρες στη γύρω περιοχή.
Καθώς ο αριθμός των Σύρων προσφύγων που έχουν εκτοπιστεί στο Λίβανο, την Τουρκία,
το Ιράκ, την Ιορδανία και την Αίγυπτο στα τέλη του 2013 ξεπερνούσε τα 2,2 εκατομμύρια,
ενώ άλλα περίπου 6,5 εκατομμύρια έχουν εκτοπιστεί στο εσωτερικό της Συρίας, η κρίση
βρίσκεται στο οξύτερο μέχρι στιγμής σημείο της. Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους
Πρόσφυγες συνεχίζει να αναγνωρίζει τις προσπάθειες των Κρατών-Μελών και των
θεσμικών οργάνων της Ε.Ε., ιδίως ως προς την παροχή επείγουσας βοήθειας σε χώρες
στην περιοχή, οι οποίες φιλοξενούν τη συντριπτική πλειονότητα των προσφύγων. Οι
ενέργειες πολλών Κρατών-Μελών που χορηγούν προστασία σε Σύρους αιτούντες άσυλο
και προσφέρουν φιλοξενία για ανθρωπιστικούς λόγους και θέσεις μετεγκατάστασης, είναι
ευπρόσδεκτες. Με αυτόν τον τρόπο έχουν σωθεί χιλιάδες ζωές. Οι προσπάθειες αυτές
αναγνωρίζονται από χώρες στην περιοχή της Συρίας, οι οποίες συνεχίζουν να απευθύνουν
εκκλήσεις για διεθνή στήριξη, καθώς δέχονται και φιλοξενούν πρόσφυγες σε μαζική
κλίμακα
Οι Σύροι αιτούντες άσυλο που καταφθάνουν στα σύνορα των Κρατών-Μελών ή εισέρχονται στο έδαφός τους ενεργοποιούν την ευθύνη των εν λόγω Κρατών-Μελών. Μέτρα που εμποδίζουν τους πρόσφυγες να ζητήσουν άσυλο δεν συνάδουν με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Συνεχίζουν οι αναφορές για τέτοιες πρακτικές άρνησης εισόδου, οι οποίες, αν αληθεύουν, αποτελούν λόγο σοβαρής ανησυχίας.
Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην
ορθή εφαρμογή του "Δουβλίνου ΙΙΙ". Τα κριτήρια ευθύνης έχουν αναθεωρηθεί σημαντικά,
μεταξύ άλλων όσον αφορά τους ασυνόδευτους ανηλίκους, τα παιδιά και τις οικογένειες
αλλά και μέλη της ευρύτερης οικογένειας. Η έκταση στην οποία οι αναθεωρήσεις αυτές θα
αλλάξουν τις πρακτικές θα αποτελέσει μια κρίσιμη δοκιμή για την αποτελεσματικότητα των
αναδιατυπωμένων κανονισμών, λαμβανομένου υπόψη ότι τα οικογενειακά κριτήρια
χρησιμοποιούνταν ανεπαρκώς στο παρελθόν, μολονότι βρίσκονταν στην κορυφή της
ιεραρχίας του Δουβλίνου. Τα κριτήρια της διακριτικής ευχέρειας έχουν επαναδιατυπωθεί,
γεγονός που παρέχει στα Κράτη-Μέλη τα μέσα να τα χρησιμοποιούν με μεγαλύτερη
ευελιξία όπου χρειάζεται για την αντιμετώπιση ανθρωπιστικών και άλλων εξαιρετικών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου