Στον κλάδο της επικοινωνίας δεν υπάρχουν αδιέξοδα. Το αποδεικνύουν οι εξελίξεις στις διαφημιστικές εταιρείες. Ενάμιση χρόνο τώρα βάζουν λουκέτο, πτωχεύουν, καταρρέουν διάφορες πολύ γνωστές εταιρείες και δεν ανοίγει ρουθούνι.
Για τις σημαντικές αλλαγές της 2ετίας της κρίσης επισημαίνει:
«Πόλεμος» πατήρ πάντων...
Είναι αυτονόητο ότι δεν ασπαζόμαστε την αξία του πολέμου, σε καμιά μορφή και σε καμιά περίπτωση. Είναι όμως γεγονός ότι, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, τότε οι δημιουργικές δυνάμεις κινητοποιούνται εντονότερα. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι από την αρχή της κρίσης το ρητό που έχει κυριαρχήσει –όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς– είναι το γνωστό «κάθε κρίση κρύβει μέσα της μια ευκαιρία».
Εκτός από μεγάλα προβλήματα, η κρίση δημιούργησε και το έδαφος για νέες επιχειρηματικές κινήσεις και την τελευταία διετία ο χάρτης των ελληνικών εταιρειών επικοινωνίας έχει μπει εμφανώς σε φάση ανακατάταξης. Ως επί το πλείστον, τα νέα σχήματα που δημιουργούνται υιοθετούν μία περισσότερο ευέλικτη μορφή, επενδύοντας κυρίως στην εξειδίκευση και στις νέες τεχνολογίες.
Επίσημα στοιχεία για το πόσες και ποιες εταιρείες έκλεισαν το διάστημα 2009-2011 και πόσες καινούργιες δημιουργήθηκαν δεν υπάρχουν. Σε πολλές περιπτώσεις, η παύση λειτουργίας μιας εταιρείας περνά κάτω από τα «ραντάρ» της επικαιρότητας, καθώς μπορεί για αρκετό διάστημα να τελεί υπό ένα μεταβατικό καθεστώς. Σε κάθε περίπτωση, εδώ καταγράφουμε συνολικά όσα είδαν το φως της δημοσιότητας στις σελίδες του DailyFax την τελευταία διετία, αποτυπώνοντας έτσι το νέο πρόσωπο του χάρτη της επικοινωνίας στην Ελλάδα.
Οι σημαντικότερες εξελίξεις
Υπό το βάρος της υπόθεσης Alter, που απείλησε να πάρει μαζί της ένα μεγάλο μέρος της διαφημιστικής αγοράς, η πλέον «εκκωφαντική» πτώχευση διαφημιστικής εταιρείας ήταν αυτή της Leo Burnett. Η ιστορική εταιρεία που ίδρυσε ο Μαρσέλ Γιοέλ το 1982 κατέθεσε αίτηση για το άρθρο 99 και από κει και πέρα ξεκίνησε ένας κύκλος αντεγκλήσεων και αλληλοκατηγοριών μεταξύ του διεθνούς δικτύου της Publicis και των επικεφαλής της ελληνικής εταιρείας.
Άλλες γνωστές εταιρείες της διαφήμισης που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο «βγήκαν» από την ενεργό δράση είναι οι D’ Arcy, UpSet!, Ashley & Holmes, Mass, Dot. Αυτό όμως που ίσως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεν είναι ποιοι έφυγαν, αλλά ποιοι ήρθαν. Οι σημαντικότερες αφίξεις στη διαφημιστική αγορά, ή τουλάχιστον αυτές που απασχόλησαν περισσότερο τη δημοσιότητα, ήταν της The Newtons Laboratory και της Soho Square.
Η The Newtons Laboratory δημιουργήθηκε από στελέχη της Leo Burnett, με τη συμμετοχή της πλειονότητας των δημιουργικών της Leo. Έχοντας τον χώρο του digital στο DNA του, το νέο agency ως βασικό διαφοροποιό στοιχείο του προέβαλε τη στενή συνεργασία μεταξύ ανθρώπων του δημιουργικού με αυτούς του digital. Χρέη Προέδρου ανέλαβε ο Στέλιος Ζωντός, Διευθύνων Σύμβουλος ο Ανδρέας Γρηγοριάδης και μέλος του Δ.Σ. ο Χρήστος Βαλταδώρος. Η εταιρεία στεγάσθηκε στα γραφεία της DDB στον Γέρακα, όπου νοικιάζει συγκεκριμένο χώρο, χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε μετοχική ή άλλη σχέση. Από την πρώτη στιγμή η The Newtons Laboratory έδειξε τις δυνατότητές της, αναλαμβάνοντας μεγάλους και σημαντικούς λογαριασμούς, όπως Wind, Media Markt, Johnnie Walker, Βερόπουλος, μπίρα Μύθος, ΟΠΑΠ κ.ά.
Το έτερο νέο σχήμα που έκανε την είσοδό του στη διαφημιστική αγορά και συζητήθηκε αρκετά, καθώς το δημιουργικό του προήλθε από την UpSet! η οποία μπήκε σε φάση παύσης λειτουργίας, ήταν η Soho Square. Η Soho Square εντάχθηκε στο δίκτυο του WPP και κύριος μέτοχος είναι η Ogilvy, ενώ με μικρό ποσοστό συμμετέχει και ο Γιώργος Σαλλιάρης Φασσέας, Executive Director του Ogilvy Group.
Ο ίδιος έχει αναλάβει επίσης καθήκοντα Προέδρου και CEO στη νεότευκτη εταιρεία. Επικεφαλής Δημιουργικού είναι η Γιόλα Γύφτουλα, προερχόμενη από την UpSet!, όπως και τα υπόλοιπα μέλη του δημιουργικού. Η Soho Square έχει ήδη ένα ευρύ roster πελατών, μεταξύ των οποίων οι Aegean Airlines, Seat, Neoset, La Senza, Accessorize, Κορρές, Feelgood Entertainment, Galerie de Beaute, MTV, Public, Κάμπος Χίου. Όπως αναφέρεται στο site της, η Soho Square είναι ένα multi-discipline, integrated agency, το οποίο απαρτίζεται από πολυτάλαντους ανθρώπους και συμπυκώνει τη φιλοσοφία της στη φράση «Wise Radicalism».
Η «διάλυση» όμως της UpSet! προκάλεσε τη δημιουργία ενός ακόμη δυνατού σχήματος, της Tenfour. Ο Γενικός Διευθυντής της UpSet!, Βασίλης Βάσσος, είχε νωρίτερα αποχωρήσει και προχωρήσει στη δημιουργία της Tenfour σε συνεργασία με τους Παύλο Νομικό και Ζωζέτα Μηλιοπούλου. Ο Παύλος Νομικός προέρχεται από τον συμβουλευτικό χώρο και την ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών και η Ζωζέτα Μηλιοπούλου εργάζεται στον τομέα του δημιουργικού και της ανάπτυξης περιεχομένου, ενώ παράλληλα διδάσκει σχετικά μαθήματα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Η Τenfour δραστηριοποιείται στον χώρο της διαφήμισης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ψηφιακή επικοινωνία και στα μετρήσιμα αποτελέσματα.
Παραμένοντας στον αστερισμό των νέων εταιρειών αλλά και του ρόλου που παίζει πλέον η digital επικοινωνία, συναντάμε τη δημιουργία της avakon+ από τον όμιλο Ι.Ν. Λεούσης. Η avakon+ προήλθε από την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της Avakon Media και αποτελεί εξειδικευμένο digital & social media agency που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Το πελατολόγιό της αποτελείται από εταιρείες όπως Cytamobile-Vodafone, Volkswagen Cyprus, Triumph International, Sloggi, Activia Greece, Post-it της 3Μ κ.ά. και η δημιουργία της σηματοδότησε τον εορτασμό των 70 χρόνων της ιστορικής Ι.Ν. Λεούσης.
Κλείνοντας τον κυρίως κορμό των διαφημιστικών λανσαρισμάτων, αναφέρουμε τη δημιουργία του media shop MIG Media από τον όμιλο MIG, καθώς και την εταιρεία συμβουλευτικής ολιστικού Μάρκετινγκ από την Έλενα Μαθιού και τον Πέτρο Κωνσταντινίδη, Wizzard - From Wisdom to Magic.
Άλλες συγχωνεύσεις και συνεργασίες
Στις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2010, τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών ΑΔΕΛ και Big Issue παρουσίασαν προς έγκριση σχέδιο συγχώνευσης, με απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη. Στο πλαίσιο αυτό, το πελατολόγιο της Big Issue ανέλαβε η AΔΕΛ. Προς το τέλος του μήνα, ανακοινώθηκε η αλλαγή στη μετοχική σύνθεση της attp, με την εξαγορά από την attp του ποσοστού 35% που κατείχε σε αυτήν η Bold Ogilvy. Η συνεργασία ωστόσο μεταξύ των εταιρειών των δύο ομίλων συνεχίζεται, καθώς η attp διατηρεί το δικό της ξεχωριστό τμήμα στη Mindshare.
Νωρίτερα ακόμα, τέλη Ιουλίου του 2010, ανακοινώθηκε η αλλαγή στο σχήμα της διαφημιστικής Arrow. Συγκεκριμένα, η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Arrow, Νίκη Μπουτάρη, προχώρησε σε εξαγορά του ποσοστού πλειοψηφίας που κατείχε η BBDO Athens στην εταιρεία τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια και ξεκίνησε την ανεξάρτητη πορεία της.
Στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης των εταιρειών Media του IPG στην Ελλάδα, στις αρχές του 2010 ανακοινώθηκε η συγχώνευση των εταιρειών Universal Media και Brand Connection. Η νέα εταιρεία που δημιουργήθηκε ονομάσθηκε Universal Media και τη διοίκηση ανέλαβε η Λίτσα Μέγγουλη.
Σε αντίστοιχη λογική, ο όμιλος DDB ανακοίνωσε τη νέα δομή στο CRM του, ενοποιώντας σε ένα ενιαίο σχήμα τα units Rapp και Tribal DDB. Το Μanagement του νέου σχήματος ανέλαβε η Αγάθη Πλώτα, Managing Director της Tribal DDB Athens.
Σημαντικές εξελίξεις είχαμε και στο εταιρικό σχήμα Win/Scholz & Friends Athens. Μέσα στο 2010, ο Ιωσήφ Πάρσαλης μεταβίβασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Win σε νέο επενδυτή και αποχώρησε με την ομάδα της Scholz & Friends από τη Win Communications, ακολουθώντας ανεξάρτητη πορεία και δημιουργώντας την S&F Agenda. Πρόκειται για εταιρεία ολικής επικοινωνίας, μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου Scholz & Friends.
Η Leo Burnett ήταν θυγατρική του πολυεθνικού ομίλου. Έκλεισε αφήνοντας φέσια παντού. Λουκέτο και για την UpSet!, ίδια η πορεία για την Ashley. Τους χρωστούσε το δημόσιο εκατομμύρια, χρωστούσαν στα Μέσα εκατομμύρια. Μια σχέση που ποτέ δεν θίχτηκε. Τουναντίον.
Τώρα έρχεται η σειρά της Civitas, άλλη εταιρεία με μεγάλο παρελθόν στους κρατικούς λογαριασμούς, να μπεί στο άρθρο 99. Δηλαδή να παραμείνει "νεκροζώντανη" όπως τόσες άλλες. Είχε προηγηθεί η Karamella.
Σε αυτό το χορό πτωχεύσεων ενός κάποτε λαμπερού κλάδου που επιστέγασε τη φούσκα της φούσκας των media, σημασία δεν έχουν οι καταρρεύσεις αλλά οι ανατάσεις. Οι νέες εταιρείες που δημιουργούν οι διαφημιστές από τις στάχτες των παλιών τους εταιρειών. Οι νέες συμμαχίες σε νέους τίτλους. Έτσι κι αλλιώς σε αυτό το χώρο της "τέχνης του ψέματος" κανείς δεν διαμαρτύρεται. Κλείνει το τεφτέρι και μετακινείται σε άλλον πελάτη. Χωρίς ελικόπτερο στην αυλή του αυτή τη φορά...
Διαφωτιστικό επ' αυτών των εξελίξεων ένα παλαιότερο άρθρο της Κατερίνας Πολυμερίδου στο περιοδικό Marketink week για το "Νέο χάρτη επικοινωνίας στην Ελλάδα". Αξίζει τον κόπο να διαβαστεί.
Για τις σημαντικές αλλαγές της 2ετίας της κρίσης επισημαίνει:
«Πόλεμος» πατήρ πάντων...
Είναι αυτονόητο ότι δεν ασπαζόμαστε την αξία του πολέμου, σε καμιά μορφή και σε καμιά περίπτωση. Είναι όμως γεγονός ότι, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, τότε οι δημιουργικές δυνάμεις κινητοποιούνται εντονότερα. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι από την αρχή της κρίσης το ρητό που έχει κυριαρχήσει –όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς– είναι το γνωστό «κάθε κρίση κρύβει μέσα της μια ευκαιρία».
Εκτός από μεγάλα προβλήματα, η κρίση δημιούργησε και το έδαφος για νέες επιχειρηματικές κινήσεις και την τελευταία διετία ο χάρτης των ελληνικών εταιρειών επικοινωνίας έχει μπει εμφανώς σε φάση ανακατάταξης. Ως επί το πλείστον, τα νέα σχήματα που δημιουργούνται υιοθετούν μία περισσότερο ευέλικτη μορφή, επενδύοντας κυρίως στην εξειδίκευση και στις νέες τεχνολογίες.
Επίσημα στοιχεία για το πόσες και ποιες εταιρείες έκλεισαν το διάστημα 2009-2011 και πόσες καινούργιες δημιουργήθηκαν δεν υπάρχουν. Σε πολλές περιπτώσεις, η παύση λειτουργίας μιας εταιρείας περνά κάτω από τα «ραντάρ» της επικαιρότητας, καθώς μπορεί για αρκετό διάστημα να τελεί υπό ένα μεταβατικό καθεστώς. Σε κάθε περίπτωση, εδώ καταγράφουμε συνολικά όσα είδαν το φως της δημοσιότητας στις σελίδες του DailyFax την τελευταία διετία, αποτυπώνοντας έτσι το νέο πρόσωπο του χάρτη της επικοινωνίας στην Ελλάδα.
Οι σημαντικότερες εξελίξεις
Υπό το βάρος της υπόθεσης Alter, που απείλησε να πάρει μαζί της ένα μεγάλο μέρος της διαφημιστικής αγοράς, η πλέον «εκκωφαντική» πτώχευση διαφημιστικής εταιρείας ήταν αυτή της Leo Burnett. Η ιστορική εταιρεία που ίδρυσε ο Μαρσέλ Γιοέλ το 1982 κατέθεσε αίτηση για το άρθρο 99 και από κει και πέρα ξεκίνησε ένας κύκλος αντεγκλήσεων και αλληλοκατηγοριών μεταξύ του διεθνούς δικτύου της Publicis και των επικεφαλής της ελληνικής εταιρείας.
Άλλες γνωστές εταιρείες της διαφήμισης που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο «βγήκαν» από την ενεργό δράση είναι οι D’ Arcy, UpSet!, Ashley & Holmes, Mass, Dot. Αυτό όμως που ίσως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεν είναι ποιοι έφυγαν, αλλά ποιοι ήρθαν. Οι σημαντικότερες αφίξεις στη διαφημιστική αγορά, ή τουλάχιστον αυτές που απασχόλησαν περισσότερο τη δημοσιότητα, ήταν της The Newtons Laboratory και της Soho Square.
Η The Newtons Laboratory δημιουργήθηκε από στελέχη της Leo Burnett, με τη συμμετοχή της πλειονότητας των δημιουργικών της Leo. Έχοντας τον χώρο του digital στο DNA του, το νέο agency ως βασικό διαφοροποιό στοιχείο του προέβαλε τη στενή συνεργασία μεταξύ ανθρώπων του δημιουργικού με αυτούς του digital. Χρέη Προέδρου ανέλαβε ο Στέλιος Ζωντός, Διευθύνων Σύμβουλος ο Ανδρέας Γρηγοριάδης και μέλος του Δ.Σ. ο Χρήστος Βαλταδώρος. Η εταιρεία στεγάσθηκε στα γραφεία της DDB στον Γέρακα, όπου νοικιάζει συγκεκριμένο χώρο, χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε μετοχική ή άλλη σχέση. Από την πρώτη στιγμή η The Newtons Laboratory έδειξε τις δυνατότητές της, αναλαμβάνοντας μεγάλους και σημαντικούς λογαριασμούς, όπως Wind, Media Markt, Johnnie Walker, Βερόπουλος, μπίρα Μύθος, ΟΠΑΠ κ.ά.
Το έτερο νέο σχήμα που έκανε την είσοδό του στη διαφημιστική αγορά και συζητήθηκε αρκετά, καθώς το δημιουργικό του προήλθε από την UpSet! η οποία μπήκε σε φάση παύσης λειτουργίας, ήταν η Soho Square. Η Soho Square εντάχθηκε στο δίκτυο του WPP και κύριος μέτοχος είναι η Ogilvy, ενώ με μικρό ποσοστό συμμετέχει και ο Γιώργος Σαλλιάρης Φασσέας, Executive Director του Ogilvy Group.
Ο ίδιος έχει αναλάβει επίσης καθήκοντα Προέδρου και CEO στη νεότευκτη εταιρεία. Επικεφαλής Δημιουργικού είναι η Γιόλα Γύφτουλα, προερχόμενη από την UpSet!, όπως και τα υπόλοιπα μέλη του δημιουργικού. Η Soho Square έχει ήδη ένα ευρύ roster πελατών, μεταξύ των οποίων οι Aegean Airlines, Seat, Neoset, La Senza, Accessorize, Κορρές, Feelgood Entertainment, Galerie de Beaute, MTV, Public, Κάμπος Χίου. Όπως αναφέρεται στο site της, η Soho Square είναι ένα multi-discipline, integrated agency, το οποίο απαρτίζεται από πολυτάλαντους ανθρώπους και συμπυκώνει τη φιλοσοφία της στη φράση «Wise Radicalism».
Η «διάλυση» όμως της UpSet! προκάλεσε τη δημιουργία ενός ακόμη δυνατού σχήματος, της Tenfour. Ο Γενικός Διευθυντής της UpSet!, Βασίλης Βάσσος, είχε νωρίτερα αποχωρήσει και προχωρήσει στη δημιουργία της Tenfour σε συνεργασία με τους Παύλο Νομικό και Ζωζέτα Μηλιοπούλου. Ο Παύλος Νομικός προέρχεται από τον συμβουλευτικό χώρο και την ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών και η Ζωζέτα Μηλιοπούλου εργάζεται στον τομέα του δημιουργικού και της ανάπτυξης περιεχομένου, ενώ παράλληλα διδάσκει σχετικά μαθήματα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Η Τenfour δραστηριοποιείται στον χώρο της διαφήμισης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ψηφιακή επικοινωνία και στα μετρήσιμα αποτελέσματα.
Παραμένοντας στον αστερισμό των νέων εταιρειών αλλά και του ρόλου που παίζει πλέον η digital επικοινωνία, συναντάμε τη δημιουργία της avakon+ από τον όμιλο Ι.Ν. Λεούσης. Η avakon+ προήλθε από την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της Avakon Media και αποτελεί εξειδικευμένο digital & social media agency που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Το πελατολόγιό της αποτελείται από εταιρείες όπως Cytamobile-Vodafone, Volkswagen Cyprus, Triumph International, Sloggi, Activia Greece, Post-it της 3Μ κ.ά. και η δημιουργία της σηματοδότησε τον εορτασμό των 70 χρόνων της ιστορικής Ι.Ν. Λεούσης.
Κλείνοντας τον κυρίως κορμό των διαφημιστικών λανσαρισμάτων, αναφέρουμε τη δημιουργία του media shop MIG Media από τον όμιλο MIG, καθώς και την εταιρεία συμβουλευτικής ολιστικού Μάρκετινγκ από την Έλενα Μαθιού και τον Πέτρο Κωνσταντινίδη, Wizzard - From Wisdom to Magic.
Άλλες συγχωνεύσεις και συνεργασίες
Στις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2010, τα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών ΑΔΕΛ και Big Issue παρουσίασαν προς έγκριση σχέδιο συγχώνευσης, με απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη. Στο πλαίσιο αυτό, το πελατολόγιο της Big Issue ανέλαβε η AΔΕΛ. Προς το τέλος του μήνα, ανακοινώθηκε η αλλαγή στη μετοχική σύνθεση της attp, με την εξαγορά από την attp του ποσοστού 35% που κατείχε σε αυτήν η Bold Ogilvy. Η συνεργασία ωστόσο μεταξύ των εταιρειών των δύο ομίλων συνεχίζεται, καθώς η attp διατηρεί το δικό της ξεχωριστό τμήμα στη Mindshare.
Νωρίτερα ακόμα, τέλη Ιουλίου του 2010, ανακοινώθηκε η αλλαγή στο σχήμα της διαφημιστικής Arrow. Συγκεκριμένα, η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Arrow, Νίκη Μπουτάρη, προχώρησε σε εξαγορά του ποσοστού πλειοψηφίας που κατείχε η BBDO Athens στην εταιρεία τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια και ξεκίνησε την ανεξάρτητη πορεία της.
Στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης των εταιρειών Media του IPG στην Ελλάδα, στις αρχές του 2010 ανακοινώθηκε η συγχώνευση των εταιρειών Universal Media και Brand Connection. Η νέα εταιρεία που δημιουργήθηκε ονομάσθηκε Universal Media και τη διοίκηση ανέλαβε η Λίτσα Μέγγουλη.
Σε αντίστοιχη λογική, ο όμιλος DDB ανακοίνωσε τη νέα δομή στο CRM του, ενοποιώντας σε ένα ενιαίο σχήμα τα units Rapp και Tribal DDB. Το Μanagement του νέου σχήματος ανέλαβε η Αγάθη Πλώτα, Managing Director της Tribal DDB Athens.
Σημαντικές εξελίξεις είχαμε και στο εταιρικό σχήμα Win/Scholz & Friends Athens. Μέσα στο 2010, ο Ιωσήφ Πάρσαλης μεταβίβασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Win σε νέο επενδυτή και αποχώρησε με την ομάδα της Scholz & Friends από τη Win Communications, ακολουθώντας ανεξάρτητη πορεία και δημιουργώντας την S&F Agenda. Πρόκειται για εταιρεία ολικής επικοινωνίας, μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου Scholz & Friends.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου