mediatvnews.gr

mediatvnews.gr
Μας βρίσκετε πλέον εδώ στο mediatvnews.gr

Κυριακή 29 Μαρτίου 2009

Διαδήλωση έξω από το Μέγαρο

Την ώρα που οι "δυνάμεις της αγοράς" των ΜΜΕ αναζητούν "λύσεις" στα αδιέξοδα της κρίσης τους, χωρίς τους εργαζόμενους, πολλές παρατάξεις καλούν σε διαδήλωση έξω από το Μέγαρο Μουσικής. Τη διακήρυξη υπογράφουν πολλές παρατάξεις:



«Εργαζόμενη, εργαζόμενε στα ΜΜΕ,«Σύμπραξη δυνάμεων ενάντια στην κρίση» βαφτίζουν οι εργοδότες στη βιομηχανία της ενημέρωσης τη φιέστα που ετοιμάζουν για τις 30 Μαρτίου στο Μέγαρο, αναζητώντας, όπως λένε, «διεξόδους από την κρίση». Ιδιοκτήτες καναλιών, ραδιοφώνων, εκδότες περιοδικών, διαφημιστικές εταιρείες προβληματίζονται «πώς μπορούν να υιοθετήσουν μια διαφορετική, πιο θετική στάση στον τρόπο που διαχειρίζονται την κρίση και τα μπάτζετ τους στην περίοδο της κρίσης».Τα μπάτζετ των ...απολύσεωνΜόνο που για να διαχειρίζονται τα... μπάτζετ τους, έχουν κάνει «μπάζα» τη ζωή εκατοντάδων εργαζόμενων –συντακτών, τεχνικών και διοικητικών- που απέλυσαν όλο το τελευταίο διάστημα της κρίσης, ενώ απειλούν να γκρεμίσουν όνειρα κι ελπίδες χιλιάδων εργαζόμενων στη βιομηχανία των ΜΜΕ πετσοκόβοντας δικαιώματα, συλλογικές συμβάσεις, και κάνοντας ζοφερή πραγματικότητα τον εργοδοτικό εκβιασμό και την εργασιακή ανασφάλεια.

Η κρίση που δημιούργησαν, όχι βέβαια οι εργαζόμενοι, αλλά η κυβερνητική πολιτική, η αδηφαγία για κέρδος της εργοδοσίας και τα εξοντωτικά προγράμματα «σταθερότητας στη λιτότητα» και «ελαστασφάλειας» της ΕΕ, χτυπά τον κόσμο της εργασίας και τα δικαιώματά του:

Το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ εκτιμά ότι την επόμενη διετία θα έχουμε κατά μέσο όρο 400 απολυμένους κάθε μέρα, ενώ και το ΕΒΕΑ του Μίχαλου λέει ότι το 40% των επιχειρήσεων θα προβούν σε απολύσεις!

Εργασιακός μεσαίωνας στα ΜΜΕΣτο χώρο των media, η κατάσταση διαμορφώνεται εφιαλτική. Ακόμα, όμως δεν είδαμε τίποτα, εάν κρίνουμε από τις διαθέσεις της εργοδοσίας στον Πήγασο, τον Άλφα, τον Ελεύθερο Τύπο και αλλού.

- Οι απολύσεις και οι «υποχρεωτικές αργίες» καλά κρατούν σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα και τηλεοπτικά κανάλια, ενώ η περίπτωση του Άλφα που βαφτίζει την απόλυση «εθελούσια», είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.

- Εκατοντάδες συνάδελφοι ζουν με «έναντι», όντας απλήρωτοι για 2-3 μήνες (Εξπρές, Περιοδικός Τύπος, Μότοτεκ, Faces κ.α.)

- Νέα «μόδα» τείνει να γίνει η εργοδοτική απαίτηση για μείωση μισθών, που ξεκινά από -20% και φτάνει ακόμα και στο -50%! Ακόμα και ο εκ των διοργανωτών του «συνεδρίου για την κρίση», Μπούσσιας, σκέφτηκε να το εφαρμόσει, ωστόσο άλλαξε γνώμη μετά από παρέμβαση της ΕΣΠΗΤ.

- Ο ΣΕΠΤ (εκδότες περιοδικών), έτερος «συνδιοργανωτής» της φιέστας, διαμήνυσε στην ΕΣΠΗΤ ότι η νέα ΣΣΕ θα έχει ....μηδενικές αυξήσεις. Οι εκδότες αποθρασύνονται παίρνοντας «γραμμή» από την κυβέρνηση που εξήγγειλε πάγωμα αυξήσεων στους δημόσιους υπαλλήλους και κεφαλικό φόρο.

- Πολλοί εργοδότες δεν πληρώνουν στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ ούτε τις ασφαλιστικές εισφορές που παρακρατούν από τους εργαζόμενους τους είτε τις αναστέλλουν. Επιπλέον, βλέπουμε τα γκόλντεν μπόις της διαφήμισης να επιδράμουν εναντίον του αγγελιοσήμου, προπαγανδίζοντας την «ανάγκη μείωσής» του, με τραγικές συνέπειες στα ταμεία μας.

- Οι εκδότες απαξιώνουν καθημερινά την ενημέρωση. Προωθούν τη διαπλοκή με την πολιτική-οικονομική εξουσία, και μετατρέπουν τους εργαζόμενους στην ενημέρωση σε απλούς γραφιάδες, διαμεσολαβητές μηνυμάτων ανάμεσα σε συμφέροντα, επιβάλλοντας τη σιωπή σε σκάνδαλα και αποκαλύψεις που πλήττουν την πολιτική και οικονομική εξουσία.

Η πολιτική της σκληρής λιτότητας, της κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων, της προώθησης και γενίκευσης της «ελαστασφάλειας» και η προετοιμαζόμενη νέα ασφαληστρική επιδρομή, διαμορφώνουν ένα εχθρικό περιβάλλον για τα εργατικά δικαιώματα στο χώρο των ΜΜΕ. Αυτό δεν μπορεί να περάσει! Ο αγώνας στα χέρια των εργαζόμενων.

Οι συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες του κλάδου ούτε θέλουν ούτε μπορούν να οργανώσουν τον αγώνα μας, αποτελούν μαριονέτες της εργοδοσίες αφήνοντας τους εργαζόμενους έρμαια στα χέρια της εργοδοτικής αυθαιρεσίας. Είναι πλέον μονόδρομος να ανατρέψουμε την απραξία, την αδράνεια και την αναποτελεσματικότητα της «καθεστωτικής συνδικαλιστικής δράσης» και της «εργασιακής ειρήνης». Μπροστά στην πλήρη ισοπέδωση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων μας, στον τυφώνα των απολύσεων, να απαντήσουμε με ταξική ενότητακαι αλληλεγγύη, μέσα από συλλογικές διαδικασίες γενικών συνελεύσεων, και αυτοοργάνωσης, με κοινό, πανεργατικό αγώνα διαρκείας για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.
Οι συλλογικότητες εργαζόμενων από όλο το φάσμα των σωματείων των ΜΜΕ (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΠΗΤ, ΕΠΗΕΑ, ΕΤΙΤΑ, ΕΤΕΡ κ.α.) που στηρίζουν αυτή την αγωνιστική πρωτοβουλία και υπογράφουν το παρόν κάλεσμα, καλούν όλους τους συναδέλφους στο Μέγαρο τη Δευτέρα 30 Μάρτη, από τις 4μμ και μετά, ώστε να ακουστεί η φωνή των εργαζομένων, για να διαδηλώσουμε για τα δικαιώματά μας:Ø

Να απαγορευτούν οι απολύσεις! Οι εργαζόμενοι δεν είναι έρμα για να πεταχτούν στη φουρτούνα της κρίσης.Ø

Όχι στη λιτότητα. Να ελαφρύνουν οι εργοδότες από τα κέρδη που συσσωρεύουν τόσα χρόνια! Νέες συλλογικές συμβάσεις με αυξήσεις στους μισθούς. Κατώτατος μισθός 1400 ευρώ. Αύξηση συντάξεων.Ø

Αύξηση επιδόματος ανεργίας, επιδότηση όλων των ανέργων. Ο χρόνος ανεργίας να καλύπτει πλήρως ασφαλιστικά τους ανέργους.Ø

Οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι (Δ.Π.Υ.) είναι στην ουσία μισθωτοί κι όχι «συνεργάτες». Σταθερή και πλήρης εργασία για όλους τους εργαζόμενους. Κατάργηση κάθε ρύθμισης και νόμου (ελληνικού ή της ΕΕ) που προωθεί την ελαστική εργασία.Ø

Λιγότερη δουλειά, δουλειά για όλους.Ø

Οι διαθεσιμότητες, η καταπάτηση συλλογικών συμβάσεων, η στοχοποίηση αγωνιστών, οι εκβιασμοί και η ποινικοποίηση συνδικαλιστικής δράσης δε θα περάσουν.Η μοιρολατρική αποδοχή τετελεσμένων δεν θα περάσει.Απέναντι στην κρίση τους, η αλληλεγγύη είναι το όπλο μας.

ΌΛΟΙ οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ στο ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣΔΕΥΤΕΡΑ 30 ΜΑΡΤΗ, 4μμ

ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ ΦΙΕΣΤΑ ΤΟΥΣ!



Την πρωτοβουλία στηρίζουν:FINANCIAL CRIMES (ΕΣΗΕΑ)ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ-ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΣΤΑ ΜΜΕ (ΕΠΗΕΑ) ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ ΜΜΕΤΩΠΟ (ΕΣΗΕΑ)ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ (ΕΣΠΗΤ)ΠΑΡΑΤΥΠΩΣ - ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ (ΕΣΠΗΤ)ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ –ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΤΥΠΟΣ (ΕΣΗΕΑ)»

Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009

Βιντεοκλίπ με υπότιλους ...ειδήσεις

Στη Θεσσαλονίκη η εικόνα των τηλεοπτικών σταθμών είναι ομοιόμορφη. Με εξαίρεση το δημοτικό σταθμό TV 100 και το κανάλι της Ιεράς Μητρόπολης το 3Ε, το σύνολο των υπολοίπων μεταδίδει συνεχώς βιντεοκλίπ. Μόνο το πρωί μπορεί κάποιος να βρει ορισμένες "εκπομπές" στα κανάλια της πόλης. Νέο εφεύρημα είναι η μετάδοση τίτλων ειδήσεων με σούπερ στο κάτω μέρος της οθόνης. Παρακολουθούσα λοιπόν το βιντεοκλίπ τραγουδιών του Φ.Πλιάτσικα και από κάτω του "έτρεχε" η είδηση για τις ζημιές στη Μανωλάδα! Η εξήγηση στο μυστήριο δόθηκε μόλις έγινε γνωστό το αίτημα του Νομάρχη της πόλης. Ο κ. Ψωμιάδης έθεσε θέμα στην κυβέρνηση ότι τα τηλεοπτικά κανάλια της Θεσσαλονίκης δεν λαμβάνουν το μερίδιο που τους αναλογεί από την κρατική διαφήμιση, μερίδιο που σύμφωνα με τον ίδιο, απολαμβάνουν τα Μέσα άλλων πόλεων της χώρας και της Αθήνας. Έτσι αν κάποιος από την κυβέρνηση ή από δημόσιο οργανισμό είχε το ερώτημα πως να δώσει διαφήμιση σε κανάλια που προβάλλουν ολημερίς βιντεοκλίπ, πήρε απάντηση. Τώρα τα κανάλια προβάλλουν και ειδήσεις...

and

Τεταμένες όπως μαθαίνουμε είναι οι σχέσεις στα ηγετικά στελέχη του ΑΝΤ1. Με δεδομένο ότι οι τελικές αποφάσεις για την επόμενη σεζόν δεν έχουν ακόμη ληφθεί, η μάχη ανάμεσα σε διαφορετικές απόψεις θα συνεχιστεί. Και το αποτέλεσμα της δεν αποκλείεται να είναι μια ηχηρή αποχώρηση.

Μπήκε και η ΕΡΤ στο παιχνίδι να κάνει εξωτερική πολιτική μέσω της Eurovision. Σε απάντηση της κίνησης της Τουρκάλας τραγουδίστριας που θα εμφανιστεί στην Κομοτηνή, ο Σάκης θα συναντηθεί με παιδιά ελληνικής καταγωγής στην Κωνσταντινούπολη.

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2009

Η τηλεόραση αλλάζει κατεύθυνση

Η δραματική υποχώρηση της ενημέρωσης στην τηλεόραση προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις. Έχει όμως και μια διαφορετική ανάγνωση. Εν μέρει αποτελεί, συνειδητά ή μη, την προσπάθεια της ιδιωτικής τηλεόρασης να απαντήσει στον ανταγωνισμό από άλλες πλατφόρμες ενημέρωσης, κυρίως τις ιντερνετικές ενημερωτικές ιστοσελίδες που διαθέτουν αξιόλογη δυναμική εκίνηση προς το καινούργιο, υπό διαμόρφωση τοπίο, των ΜΜΕ. Η ενημέρωση στους τηλεοπτικούς σταθμούς προσφέρεται μόνο από τα κεντρικά δελτία ειδήσεων, τα οποία στην καλύτερη περίπτωση αποτελούν άσκηση πολιτικής προπαγάνδας με σαφή χαρακτηριστικά εξυπηρέτησης συμφερόντων, κομματικών, επιχειρηματικών, δημοσκοπικών, μιντιακών. Για ειδήσεις πάντως δεν πρόκειται, αφού αυτές αποτελούν απλά το προκάλυμμα για το κυρίως μενού της εκάστοτε εξυπηρέτησης. Στο άναρχα δομημένο και χωρίς κανόνες τηλεοπτικό πεδίο, τα δελτία αρκετές φορές στο παρελθόν, παρήγαγαν ή αντικατέστησαν την πολιτική δράση, προκάλεσαν γεγονότα, ακόμη και προς όφελος των πολιτών. Το ρεπορτάζ αυτό όμως, με εξαίρεση ίσως καταστροφικά γεγονότα έχει εκλείψει. Μόνο ο ΣΚΑΙ αποπειράται, χωρίς σχέδιο και κατεύθυνση όμως, να κάνει κοινωνική περιβαλλοντική παρέμβαση.

Η τηλεόραση αποφάσισε να ενδυθεί το μανδύα της καθαρόαιμης ψυχαγωγίας και να ανταγωνισθεί με φθηνό ξένο πρόγραμμα, τις νέες ψυχαγωγικές πλατφόρμες IP TV ή τη συνεχόμενη ροή προβολών του you tube. Αφήνει έτσι το ζωτικό χώρο της ενημέρωσης, στο ραδιόφωνο, τις εφημερίδες και το Internet. Το μεγάλο στοίχημα το επόμενο διάστημα, είναι η δυνατόητα δημιουργίας και λειτουργίας ενός αμιγώς ενημερωτικού καναλιού ελεύθερης μετάδοσης. Όπως επίσης και αν ο έντυπος Τύπος κατανοήσει την πρόκληση και αδράξει την ευκαιρία να επανέλθει στην κορυφή της ενημέρωσης των πολιτών. Εξάλλου οι ιντερνετικές σελίδες, προς το παρόν, χωρίς προσωπικό και δημοσιογράφους, στηρίζονται στα θέματα και ρεπορτάζ των εφημερίδων, του ραδιοφώνου και στη συνεχή ροή πληροφόρησης από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία.



And




  • Μεγάλης σημασίας είναι η συζήτηση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για το μέλλον χρηματοδότησης των δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών και το πεδίο δράσης τους. Δυστυχώς στην Ελλάδα περιοριζόμαστε στο αν ο Νίκος Μουτσινάς θα αξιοποιηθεί ως ταλέντο ειρωνίας στην "ενημέρωση" του Star.

  • Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και η παρέμβαση του ξεπερνιέται από την πραγματικότητα. Την ώρα που στους τηλεοπτικούς σταθμούς η ενημέρωση περικόπτεται και περιστέλεται, στο ΕΣΡ αποφάσισαν να αναθέσουν στη νομική τουτς υπηρεσία τη διευρεύνηση του φαινομένου! Ο νόμος στο μεταξύ για τους τηλεοπτικούς σταθμούς είναι σαφής και μπορεί οιοσδήποτε να διαβάσει τους ακριβείς όρους. Νόμος 3592/2007, άρθρο 6, παράγραφος 13, εδάφιο β.

Δευτέρα 2 Μαρτίου 2009

"Δημόσια υπηρεσία" μόνο το ποδόσφαιρο;

Συνέβη και αυτό. Κυριακή απόγευμα και κανένα από τα τρία κρατικά κανάλια δεν μπόρεσε να διακόψει τις μεταδόσεις του για να δείξει απευθείας τη συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες. Θέμα της αυτό που απασχολεί όλους τους πολίτες και υποτίθεται και την κυβέρνηση αυτού του τόπου. Η οικονομική κρίση και η απάντηση των Βρυξελλών. Η κρατική τηλεόραση της ΕΡΤ όμως είχε άλλες επιλογές. Η μεν ΝΕΤ μετέδιδε εκείνη την ώρα αθλητική εκπομπή με σχόλια για τον αγώνα μεταξύ Ολυμπιακού-Παναθηναϊκού, η δε ΕΤ-1 μετέδιδε αγώνα μπάσκετ. Φυσικά Mega και ΑΝΤ1 διέκοψαν τη ροή του προγράμματος τους για να δείξουν ελάχιστη από τη συνέντευξη του Κώστα Καραμανλή. Εν τέλει στην ΕΡΤ το πολιτικό πρόγραμμα, προφανώς εξ΄ενάγκης, μετατέθηκε στην ΕΤ-3 η οποία διέκοψε τη μετάδοση του Καρναβαλιού. Δικαιολογία προφανώς και θα υπάρχει. Μπορούσε η ΕΡΤ να διακόψει αθλητικά; Φαντάζεστε πόσα αρνητικά σχόλια θα εισέπρατε ο δημόσιος οργανισμός; Αυτή θα είναι η απάντηση όσων επέλεξαν να αποκρύψουν τη συνέντευξη του πρωθυπουργού προς χάρην του αγώνα μεταξύ των αιωνίων. Μα, φυσικά. Τον Ολυμπιακό και τον Παναθηναϊκό τους έχει χρυσώσει η ΕΡΤ για τα δικαιώματα των αγώνων. Είναι δυνατόν να κόψουν το χρυσοπληρωμένο πρόγραμμα τους για να ενημερωθεί ο Έλληνας πολίτης;
Στα σοβαρά τώρα, η επιλογή να μπει στον ανταγωνισμό των αθλητικών δικαιωμάτων η κρατική τηλεόραση της ΕΡΤ έγινε για εμπορικούς λόγους. Με αιτιολογία ότι έτσι θα αποκτήσει τηλεθέαση, άρα και πλεονέκτημα έναντι των ιδιωτικών καναλιών ως δημόσιος οργανισμός που επικοινωνεί σε μεγαλύτερο βαθμό πολιτικά μηνύματα και ως αποτέλεσμαθα στηρίζει καλύτερα την κυβέρνηση. Για αυτό το σκοπό φτιάχτηκε ολόκληρη θεωρία και καταρτίστηκε ξεχωριστό προφίλ για τη ΝΕΤ. Σταδιακά και μέσα σε δυο χρόνια η ΝΕΤ από έγκυρο ενημερωτικό κανάλι μετασχηματίστηκε σε αθλητικό στο οποίο κορυφαία θέση έχουν ο Ολυμπιακός και ο Παναθηναϊκός στο ποδόσφαιρο και μόνο σε αυτό. Σήμερα πλέον η ΝΕΤ δεν είναι για το κοινό ούτε ενημερωτικό κανάλι, ούτε έγκυρο. Όσο για την ΕΤ-1 όσες προσπάθειες και να έγιναν, το μόνο που κατάφεραν είναι να μετατραπεί σε ένα υβρίδιο ψυχαγικού καναλιού χωρίς χαρακτήρα και προφίλ.
Υ.Σ. Δεν είναι λεπτομέρεια ότι η ΕΡΤ μόνο μέσω του ανταποδοτικού τέλους λαμβάνει ετησίως 300 εκατομμύρια ευρώ.

Μ.Π.



and




  • Σήμερα Τρίτη αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το "Αλ Τσαντίρι νιούζ". Ο Λάκης Λαζόπουλος, λένε, θα δεχθεί να ανοίξει το πανό των εργαζομένων του Alpha με το οποίο θα διαδηλώσουν την αντίθεση τους στο σχέδιο της διοίκησης του RTL για μαζικές απομακρύνσεις. Και αύριο Τετάρτη στο κανάλι πραγματοποιείται 4ωρη στάση εργασίας από τη 1.00 το μεσημέρι ως τις 5.00 το απόγευμα.

  • Το ισχυρό Mega κόβει επίσης σειρές, όσες θεωρεί ότι δεν τα κατάφεραν σε ποσοστά τηλεθέασης. Πρώτα την κωμωδία "Ποιός μας πιάνει" που τελειώνει άδοξα αύριο Τετάρτη στο 16ο μόλις επεισόδιο και ακολουθούν τα "Άγρια παιδιά". Ήδη έπεσε αυλαία και στη σατιρική εκπομπή "Bellas TV". To πρόβλημα είναι ότι με αυτές τις αποφάσεις τα προβλήματα στο χώρο της ελληνικής παραγωγής αρχίζουν να μεγενθύνονται. Και είμαστε ακόμη στην αρχή.

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

Η αγωνία ενός σταρ

Άλλες χρονιές τέτοιον καιρό, στον αφρό της τηλε-επικαιρότητας βρίσκονταν τα ονόματα αστέρων, διακαώς ποθούμενων από ανταγωνιστικά κανάλια. Αλήθεια ή ψέματα, το παιχνίδι εντυπώσεων άρχιζε με φήμες, οι οποίες αμέσως αναπαράγονταν, μετατρέπονταν σε ρεπορτάζ μεσημεριανάδικων, που με τη σειρά τους τροφοδοτούσαν δημοσιεύματα περιοδικών. Και τούμπαλιν τα δημοσιεύματα αναπαρήγαν είδηση μεταγγραφής. Φέτος η εικόνα είναι πολύ διαφορετική. Τα μηνύματα είναι σχεδόν αποκαρδιωτικά. Οι λέξεις ≪κρίση≫ και ≪περικοπές≫ βρίσκονται στα χείλη όσων αποφασίζουν και ήδη οι επιπτώσεις στην τηλεοπτική παραγωγή άρα και στους ανθρώπους της τηλεόρασης- είναι ορατές. Μπορεί μέχρι στιγμής στο εσωτερικό των σταθμών, με εξαίρεση τον Alpha που αλλάζει κατεύθυνση, να ισχύει η δήλωση ότι δεν θα γίνουν απολύσεις, στις εξωτερικές παραγωγές όμως η εικόνα μαυρίζει. Μειώνεται αισθητά ο αριθμός των σειρών που παραγγέλνουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί. Ηδη για τον Alpha εξετάζεται να γυριστούν τρεις ελληνικές σειρές.Εξωτερικές εταιρίες εμφανίζονται αδύναμες να πληρώσουν το κόστος, ορισμένες δε πληροφορίες φέρουν κάποιες από αυτές να βρίσκονται στα όρια της χρεοκοπίας. Αίφνης οι αμοιβές σε όλους τους συντελεστές εμφανίζονται σημαντικά χαμηλότερες, για τους ηθοποιούς δε η κρίση φαίνεται ότι είναι ιδιαίτερα αισθητή. Και για τους παρουσιαστές εκπομπών επίσης, πρώτης ή δεύτερης επιλογής, τα περιθώρια διαπραγματεύσεων σε παιχνίδια εντυπώσεων στενεύουν. Σε ένα τέτοιο προσκήνιο δεν θα πρέπει να προξενούν εντύπωση οι εμφανίσεις ως καλεσμένων, οι δηλώσεις ή παρουσιάσεις γνωστών τηλεπαρουσιαστών - ακόμη και στο δικό τους ≪αέρα≫. Με ύφος που υποδηλώνει, ≪δεν έχω ανάγκη, με έχουν ανάγκη≫, προσπαθούν να κρατηθούν στην επικαιρότητα, να πείσουν με τον τρόπο τους ότι ακόμη αξίζουν στην παραγωγή προϊόντος που απαιτούν τα νούμερα τηλεθέασης. Και αν συνεχιστεί η τάση αυτή, δεν αποκλείεται να δούμε ακόμη πιο ≪νουμερικά≫ κόλπα από τους παρουσιαστές. Με όλη την αγωνία που κρύβεται στο παρασκήνιο της προσπάθειας επιβίωσής τους.

** Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στο ένθετο περιοδικό "Ατζέντα" του Ελεύθερου Τύπου το Σάββατο 21 Φεβρουαρίου

Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2009

Αμερικάνικες σειρές, η έτοιμη λύση

Καταιγισμός ξένων, κυρίως αμερικάνικων σειρών έρχεται στους τηλεοπτικούς σταθμούς από τον Μάρτιο. Lost, Prison break, CSI και πολλές ακόμη μπαίνουν στη βραδινή ζώνη των καναλιών. Είναι η πρόγευση για το τι θα ακολουθήσει και την επόμενη τηλεοπτική σεζόν. Δείγμα όμως ταυτόχρονα της αγωνιούδους προσπάθειας της ελληνικής τηλεόρασης να μη χάσει τους τηλεθεατές νεαρών και μικρών ηλικιών. Η μάχη της επιβίωσης στον ανταγωνισμό με τις άλλες πλατφόρμες θέασης, την IP TV που τώρα μόλις αρχίζει να αναπτύσσεται σε συνδυασμό με τις αιματηρές περικοπές στο κόστος λειτουργίας και προγράμματος, οδηγούν τα κανάλια στην έτοιμη και φθηνή λύση. Αμερικάνικες σειρές για τις οποίες, ειδικά το νεανικό κοινό, είναι ενήμερο. Είναι τόσο λυπηρό και χαρακτηριστικό της ελληνκής αγοράς, η τηλεοπτική βιομηχανία να μην μπορεί να επιδείξει δικές της επιτυχίες που θα συγκινήσουν τους νεαρής ηλικίας τηλεθεατές. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι τηλεοπτικοί σταθμοί, ακόμη χειρότερα και η κρατική που θέλει να λέγεται δημόσια, τηλεόραση το μόνο που έχουν να προσφέρουν στο κοινό τους είναι υποτιτλισμένες αμερικάνικες σειρές.

Μ.Π.

Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2009

Πολιτικοί για τηλεοπτικά πανηγύρια

Επίσημα από απόψε μπαίνουμε στην περίοδο της γιουροβιζιονίτιδας. Ποιό Καρναβάλι, ποια Απόκρια, ποιά ήθη και έθιμα. Ο Σάκης απόψε τραγουδά και η Ελλάδα αποκτά το τραγούδι της. Αυτό που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού έχρισε ήδη «πρεσβευτή» στην προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό! Η κυριαρχία του τηλεοπτικού θεάματος είναι πλέον η βάση για κάθε εξέλιξη, στην πολιτική ζωή του τόπου. Δυστυχώς. Υπουργοί τρέχουν αλαφιασμένοι στο Μπουρνάζι να κάνουν δηλώσεις συμπαράστασης σε ένα κανάλι που δέχθηκε επίθεση με σφαίρες (δεν θυμόμαστε να έγινε κάτι ανάλογο όταν η 17 Ν χτύπησε με ρουκέτα το Mega). Σοβαρή φυσικά η επίθεση στο Alter καταδικαστέα. Αλλά πριν καν μιλήσουν οι ειδικοί και εμπειρογνώμονες της αστυνομίας, το κανάλι έβγαλε και συμπέρασμα και καταδίκη. Το Alter έκανε τη δουλειά του και σωστά έπραξε, αξιολογώντας το γεγονός και εκμεταλλευόμενο τη δημοσιότητα. Για τους πολιτικούς μας ανησυχούμε.... Την ίδια ώρα ο υφυπουργός Τουρισμού δηλώνει πολύ σοβαρά πως ο Σάκης της Eurovision θα είναι ο πρεσβευτής του ελληνικού Τουρισμού στην Ευρώπη. Δεν μας είπε μόνο πόσα χρήματα θα εκταμιεύσει για να συνδράμει σε αυτή την προβολή. Μετά αναρωτιόμαστε και ανησυχούμε για την πτώση του τουρισμού στη χώρα μας. Μήπως να αναλάμβανε η κυβέρνηση πρωτοβουλία να διεξάγεται η Eurovision τρεις φορές το χρόνο; Θα έχει καλύτερη εκπροσώπηση στο εξωτερικό...Για να σοβαρευτούμε. Μια χώρα και μια κυβέρνηση που κρέμεται από τον τηλεοπτικό άερα, είναι βέβαιο ότι αξίζει λύπηση. Και το χειρότερο; Κρέμεται και από τις δημοσκοπήσεις. Και έτσι τηλεοπτική δημοκρατία και η κατασκευή της κοινής γνώμης, γίνονται η θηλιά της δημοκρατίας.

Μ.Π.

  • Η αστυνομία επιβεβαίωσε τις εκτιμήσεις ότι πρόκειται για τη "Σέχτα". Έτσι μετά την τηλε-δημοκρατία των 8.00μ.μ αποκτούμε και την "τρομοκρατία των 8.00μ.μ.".

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

Με ρυθμούς τηλεοπτικής πραγματικότητας

Στην πραγματικότητα, στην παγκοσμιοποιημένη καπιταλιστική αγορά, οι εξελίξεις καθημερινά είναι σαρωτικές. Οι επιπτώσεις της κρίσης αλλάζουν ραγδαία τις κοινωνικές ισορροπίες δημιουργώντας ταυτόχρονα γεγονότα που θα αλλάξουν τον κόσμο μας. Στη χώρα μας δεν φθάνει ούτε ίχνος μυρωδιάς από τις σημαντικές αυτές διεργασίες. Στα τηλεοπτικά παράθυρα «είδηση» είναι η πιθανή, η ίσως, η θα δούμε, η βλέπουμε, αποχώρηση του βουλευτή της Ν.Δ Γιάννη Μανώλη από την κυβέρνηση. Θέμα είναι οι κάλπες που ως σήμερα στα τηλεοπτικά παράθυρα στήθηκαν μπάμπολες φορές. Μόνο τον νικητή δεν αποφάσισαν ακόμη τα κανάλια. Προφανώς αναζητείται στις παρασκηνιακές διπαραγματεύσεις πολιτικής και μιντιακής εξουσίας προς εξασφάλιση ολοένα και περισσοτέρων κερδών.
Αίφνης και το δελτίο του ΑΝΤ1 μπήκε στο στίβο. Με καλεσμένο τον «αντάρτη» ανεξάρτητο βουλευτή κ. Πέτρο Τατούλη από τον οποίο ο παρουσιαστής προσπαθούσε να εκμαιεύσει μια ακόμη εντυπωσιακή επίθεση κατά της κυβέρνησης. Η «πολιτική» αυτή στροφή στο κεντρικό δελτίο του καναλιού ελάχιστα πείθει ότι είναι αθώα ή ότι έχει σχέση με τη στιγμαία απεικόνιση της πολιτικής πραγματικότητας. Μιλάμε για το κανάλι που ως τώρα προσπαθούσε να πείσει ότι εγκατέλειψε τα τηλεοπτικά παράθυρα και κάνει στροφή στο «κοινωνικό», όπως το χαρακτήριζε, δελτίο εξαιτίας των νεανικών κοινών ηλικίας 15-44. Με θέρμη δε υποστήριζε ότι η κατεύθυνση αυτή στηρίζεται σε εσωτερικές έρευνες και τα λοιπά και τα λοιπά. Μόλις όμως υπήρξε ανάγκη πολιτικής στροφής για λόγους που αναζητούνται στα συμφέροντα του ιδίου του σταθμού και της ιδιοκτησίας του, το δελτίο επανέφερε σε πρώτο πλάνο αυτά που έως χθές απευχόταν. Άλλο ένα δείγμα πως το προφίλ και το μοντέλο της τηλεοπτικής ειδησεογραφίας κόβεται και ράβεται όχι σε εξάρτηση με τα γεγονότα της επικαιρότητας αλλά με την κατεύθυνση που ορισμένοι αποφασίζουν να έχει η πραγματικότητα.

Μ.Π.

  • Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε τι θα περιλαμβάνει το πακέτο αλα Σαρκοζί για τη "σωτηρία" των ελληνικών ΜΜΕ. Η κυβέρνηση όμως δεν διαθέτει σχέδιο. Αυτό είναι φανερό. Έριξε την πρόσκληση στους εκδότες και ιδιοκτήτες και αναμένει τις δικές τους προτάσεις. Φανταζόμαστε τι θα ζητήσει ο καθένας....Να ελπίσουμε μόνο πως οι απαιτήσεις τους θα έχουν τουλάχιστον μακροπρόθεσμα στόχο να σώσουν τις εφημερίδες τους στο "περιεχόμενο" τους και όχι στα εμπορικά δώρα που προσφέρουν για να εξαγοράσουν ανανώστες. Μια τακτική που μπορεί να απέδωσε βραχυπρόθεσμα αλλά είναι καταστροφική για το μέλλον και το ίδιο τους το προϊόν.

Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2009

Δελτίο Alpha, αναζητείται!


Η μετάλλαξη του τηλεοπτικού σταθμού Alpha υπό τη σκέπη της νέας ιδιοκτησίας του RTL group έχει μια καθοριστική επίπτωση στην τηλεοπτική αγορά. Τη σοβαρή μείωση της τηλεοπτικής ειδησεογραφίας. Στα σχέδια των νέων ιθυνόντων περιλαμβάνεται-και δεν έχει διαψευστεί- ο περιορισμός του ενημερωτικού τομέα και η αλλαγή του δελτίου ειδήσεων. Εξάλλου και επίσημα σε συσκέψεις με τους δημοσιογράφους οι άνθρωποι των Γερμανών δηλώνουν πως οι ειδήσεις «θα τα έχουν όλα» αλλά «δεν ενδιαφέρει η πολιτική». Την ίδια ακριβώς ώρα το κεντρικό δελτίο του Mega παίζει χωρίς αντίπαλο στη ζώνη των 8.00μ.μ με μοναδική αύξηση των ποσοστών θεαματικότητας του και μοναδική διαφορά με το δεύτερο σε τηλεθέαση δελτίο, αυτό του Νίκου Χατζηνικολάου στο Alter. Αξίζει επίσης επισήμανσης ότι στη διάρκεια του 2008 καταγράφεται από τις μετρήσεις ραγδαία αύξηση ατόμων που παρακολουθούν τις τηλεοπτικές ειδήσεις. Μια μετρήσιμη «πίτα» από την οποία όλοιν διεκδικούν κομμάτι. Η υποχώρηση του Alpha από την τηλεοπτική ειδησεογραφία ως επιλογή δημιουργίας ενός RTL Greek, κομμάτι του ομίλου διεθνώς, δεν αποφέρει μόνο μείωση προσωπικού και απολύσεις δεκάδων δημοσιογράφων. Περιορίζει το δημόσιο χώρο επικοινωνίας των πολιτικών και κοινωνικών μηνυμάτων, αποτελεί πλήγμα για την ποικιλομορφία και τον πλουραλισμό της ενημέρωσης. Δείτε το δελτίο του Mega το τελευταίο διάστημα. Συνωστίζονται πρωταγωνιστές και εκπρόσωποι της πολιτικής σκηνής σε μια «παρέλαση συμφωνιών» για να εμφανιστούν στα τηλεοπτικά παράθυρα του δελτίου, τώρα που ο σταθμός επέλεξε να ανοίξει τον πολιτικό διάλογο για την πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα.
Η ανάγκη κριτικής και πολεμικής για τα ισχύοντα μοντέλα των τηλεοπτικών ειδήσεων, τη διαμεσολάβηση που επιλέγουν στη διακίνηση της πολιτικής και κοινωνικής πληροφορίας ή τους στόχους που κάθε φορά εξυπηρετούν κεντρικά ή ειδικά συμφέροντα των καναλιών και των μετόχων τους, δεν σημαίνει ότι είναι ευπρόσδεκτη η εξαφάνιση ενός τηλεοπτικού δελτίου ειδήσεων.

Υ.Γ.: Ως τραγική ειρωνία μπορεί να εκληφθεί ότι κινδυνεύει με εξαφάνιση το δελτίο που τους τελευταίους μήνες δημιούργησε πολιτικά γεγονότα με σημαντικές αποκαλύψεις οι οποίες επέφεραν πολιτικές εξελίξεις (υπόθεση Βατοπαιδίου).




Μ.Π.